LTStraipsnyje pateikiami teorinių šaltinių analizės bei Lietuvos strateginių švietimo dokumentų analizės duomenys, analizuojant bendrojo ugdymo mokyklų situaciją, užtikrinant tautinės tapatybės stiprinimą, Lietuvos kultūros plėtojimą bei paveldo išsaugojimą, sukuriant palankias sąlygas mokinių tautinių vertybių ugdymui. Tyrimo duomenys iliustruoja švietimo paskirtį – nulemti bendrąją visuomenės raidą, kartu sukuriant sąlygas jaunimo tautiniam ugdymui. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: , ugdymas; Lietuvos strateginiai dokumentai; Mokiniai; Tautinės vertybės; Teorinių šaltinių analizė; Ugdymas; Education; Lithuanian strategic documents; National values; Students; Theoretical sources.
ENThe paper presents analysis of the theoretical sources and Lithuanian strategic documents, analyzing the situation in schools, ensuring the strengthening of national identity, the development of Lithuanian culture, creating conditions for the development of pupil‘s cognition of national vales. The findings are illustrating the educational purpose - to determine the overall development of society, while creating the conditions for the youth national education. In the theoretical sources there are several different approaches to development of pupil‘s national values. Globalization factors are causing changes that have a decisive impact on national identity loss, when it’s difficult to develop national identity, traditions and moral values in school. Lithuanian strategic documents are indicating that the teacher's responsibility is to develop learners' moral, civic, ethnic and patriotic positions. In order to preserve the national identity and civil society member’s maturity is necessary to build on its cultural values. [From the publication]