LTStraipsnyje Juliaus Juzeliūno 100-mečio proga (2016) grįžtama į kompozitoriaus ankstyvąjį, pirmąjį kūrybos periodą, analizuojamas baleto „Ant marių kranto“ (1953) atsiradimas, pastatymas ir didžiulę sėkmę bei populiarumą Lietuvoje ir už jos ribų nulėmęs kultūrinis bei ideologinis kontekstas. Jį plačiau išskleisti paskatino bei prielaidas tam sudarė ir paskutinis, fundamentalus J. Juzeliūno kūrybos tyrinėtojo Algirdo Ambrazo veikalas – knyga „Julius Juzeliūnas. Gyvenimo ir veiklos panorama. Kūrybos įžvalgos“ (2015). Straipsnyje siekiama išryškinti kompozitoriaus simfonisto dramaturgo talentą, atsivėrusį „nacionalinio savo forma ir tarybinio savo turiniu“ veikale, kurio autorius niekada neišsižadėjo. Siekiama prisiminti emocinį „romantinio“ kompozitoriaus periodo turtingumą, kuris sudaro ryškų kontrastą vėlesniam „modernistiniam“, labiausiai kompozitoriaus individualumą atskleidusiam racionaliai konstruktyviam laikotarpiui. Prisiminę ankstyvąjį J. Juzeliūno kūrinį geriau suvokiame kompozitoriaus kūrybinio kelio evoliucijos amplitudę. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Julius Juzeliūnas; Ant marių kranto (On the Seashore); Vytautas Grivickas; Cultural and ideological contexts; Libretto; Premises to symphonisation; Emotional richness; Melodiousness; Nationality; Julius Juzeliūnas; Ant marių kranto (On the Seashore); Vytautas Grivickas; Cultural and ideological contexts; Libretto; Premises to symphonisation; Emotional richness; Melodiousness; Nationality.
ENOn the occasion of Julius Juzeliūnas’ 100th jubilee (b. 2016), one of Lithuania’s most illustrious composers, a music teacher, a musicologist and activist in public affairs, the author of the article looks back to the early creative period of the composer’s work. Analysing the writing, production and the great success and popularity of the ballet Ant marių kranto (On the Seashore, 1953) in Lithuania and abroad as well as the cultural ideological context that determined them. The last fundamental monograph, Julius Juzeliūnas. Gyvenimo ir veiklos panorama. Kūrybos įžvalgos ( Julius Juzeliūnas: Panorama of his Life and Activities. Creative Insights; 2015) by Algirdas Ambrazas, a researcher of the composer’s work, created the preconditions for examining the wider context. The goal of the article is to highlight the talent of the composer, a symphonic dramatist and a lyricist that was demonstrated in the ballet “national in its form and Soviet in its content”. However, the composer never dissociated himself from his earliest compositions. The author also aimed to recall the emotional richness of the composer’s “romantic” period that is in strong contrast to the later “modernistic” rational, constructive period, which best showed the composer’s individuality. Remembering the earlier composition by Juzeliūnas we better perceive the amplitude of the evolution of the composer’s creative life. [From the publication]