LTStraipsnyje aktualizuojamas naujas lietuvių kelionių literatūros tyrinėjimų aspektas – kaip universalus žiūros taškas į kelionių literatūros diskursą pasirenkama retorika, kuri traktuojama ne tik kaip teksto, tačiau kaip apskritai mąstymo struktūra. Pasirinkus tris šaltinius, kurie savo išleidimo laiku tapo populiariomis kelionių knygomis – Mikalojaus Kristupo Radvilos Našlaitėlio „Kelionė į Jeruzalę“ (1601), Mato Šalčiaus „Svečiuose pas 40 tautų“ (1935–1936) ir Jokūbo Viliaus Tūro „Sapnuoju, kad einu“ (2014) – siekiama atskleisti, kaip persvazijos instrumentai – ethos, logos ir pathos – įgyvendinami pasirinktose kelionių knygose ir kaip jie dalyvauja sėkmingame komunikacijos procese. Straipsnyje atskleidžiama, kaip pasitikėjimas autoriumi ir realus keliautojo patyrimas siejamas su apeliacija į adresato emocijas bei kokį vaidmenį šiame procese vaidina pati kelionė. Analizuojama, kaip autorių pasitelkiama entimema dalyvauja įtikinimo procese, bei išryškinama, kaip per entimemą atsiskleidžia keliautojo pasaulėžiūra, komunikacijos su adresatu gairės ir kelionių literatūros bendrieji vardikliai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Lietuvių kelionių literatūra; Ethos; Logos; Pathos; Persvazija; Lithuanian travel literature; Ethos; Logos; Pathos; Persuasion.
ENRhetoric which in the context of this research is seen not only as a structure of text but also as a structure of thought is presented in the article as a new universal way of researching Lithuanian travel literature discourse. Three popular Lithuanian travel books are chosen for this research – "Kelionė į Jeruzalę" ("Journey to Jerusalem", 1601) by Mikalojus Kristupas Radvila Našlaitėlis, "Svečiuose pas 40 tautų" ("At the Company of 40 Nations", 1935–1936) by Matas Šalčius, and "Sapnuoju, kad einu" ("Dreaming the Path", 2014) by Jokūbas Vilius Tūras. The article presents the research of three persuasion tools ethos, logos and pathos in Lithuanian travel literature and how they are involved in successful communication process. The article reveals exactly how trusting the author and presenting actual traveller’s experience is connected with stimulating audience’s emotions and what part in this process is taken by the journey itself. The article also analyses how the enthymeme is involved in achieving persuasion and how it captures traveller’s views, communication guidelines and common features of different travel texts. [From the publication]