LTRusijos etnomuzikologės Larisos Belogurovos (Лариса Белогуро- ва) straipsnis skirtas specialiam Smolensko regiono vestuvinių apeigų dainų žanrui – erzinimams (дразнилки), gerai žinomam ir iki šiol tebegyvuojančiam jaunosios bei jaunikio apeiginėse varžytuvėse. Autorė analizuoja tokių dainų poetiką, jų ritualinę paskirtį, tembrinės intonacijos ir polifoninio skambesio specifiką. Tokių dainų struktūra leidžia pastebėti reikšmingas jų sąsajas su erzinimais Šiaurės Rytų Lietuvoje žinomų vestuvinių sutartinių poetiniuose tekstuose, nepaisant akivaizdžių jų muzikinės struktūros skirtumų. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Apeiginės dainos; Baltų ir slavų bendruomenės; Muzikinės ir poetinės varžytuvės; Ritualo seka; Smolensko regionas; Vestuvinės apeigos; Agon; Baltic-Slavic community; Balto-Slavic community; Musical and poetic competition; Musicalpoetic; Ritual abuse; Ritual songs; Smolensk region; Wedding ritual; Wedding rituals.
ENThe article is devoted to a special genre group of wedding songs, massively recorded in the western area of Russia – the Smolensk region. These are wedding teasers (draznilki) that are exchanged between the groom’s family and the bride’s family throughout the wedding ritual. Most often these are brief (from 2–3 verse lines) song-recitative remarks addressed to any participant in the wedding, offensive in content – tough and rude, often containing swear words. Singers, representing two family clans, perform teasers in turn – in the form of an antiphon, but in ritual practice they sound almost simultaneously, like quodlibet. Wedding teasers are characterized by special timbrearticulatory qualities: they are not so much singing as shout out, trying to outshout their rivals. This genre embodies one of the main ideas of the wedding ritual: the wedding action is a dialogue of two opposing families, which in the process of the ritual demonstrate mutual enmity. Teasers are one of the manifesting forms reflecting such relationships. Folk singers use to “swear”, to “fight with songs”. In the Smolensk wedding the exchange of teasers turned into an endless musical and poetic dispute with the improvisational composition and unpredictable result. There can be found some analogy between such ritual practices and the ancient Greek agon. The geography of the genre is particularly interesting. In such a way, very similar motifs are found among wedding sutartinės from the Aukštaitija, north-eastern region of Lithuania. Probably, we can define one of the examples of the Balto-Slavic ethno-cultural community. [From the publication]