(Po)etikos: kaip galima šiuolaikinė etika

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
(Po)etikos: kaip galima šiuolaikinė etika
Alternative Title:
After ethics: how contemporary ethics is possible
Editors:
  • Putinaitė, Nerija, pratarmė, sudarymas [aui, com]
  • Žukauskaitė, Audronė, pratarmė, sudarymas [aui, com]
Publication Data:
Vilnius : Aidai, 2002.
Pages:
111 p
Notes:
Bibliografija prie straipsnių ir asmenvardžių rodyklė.
Contents:
Pratarmė — Kardelis, Naglis. Religija ir atvirumas: graikiškosios etoso sampratos požiūriu. — Putinaitė, Nerija. Etika po Kanto: kaip galima šiuolaikinė etika? — Noreikienė, Jurgita. Ankstyvasis Wittgensteinas: etika solipsizmo sąlygomis. — Jakutytė, Sigita. Etika: tarp teorijos ir praktikos. — Peičius, Eimantas. Etikos vaidmuo vertinant biomedicininių technologijų raidą. — Miniotaitė, Gražina. Tarptautinių santykių teorija ir etika: nuo vertybinio neutralumo prie atsakomybės etikos? — Stančienė, Dalia Marija. Kaip galima tomistinė etika anapus pažinimo struktūrų. — Klimka, Karolis. Teroro (ėst)etika, arba kaip Tony Blairas Koraną skaitė. — Žukauskaitė, Audronė. Apie etiką, anti-etiką ir poetikos negalimybę — Summary — Apie autorius — Asmenvardžių rodyklė.
Summary / Abstract:

LTStraipsnių rinkinys „(Po)etikos: kaip galima šiuolaikinė etika“ yra to paties pavadinimo konferencijos darbo ir diskusijų rezultatas. Šia konferencija — ir šiuo straipsnių rinkiniu — siekiama sukurti tokį teorinį kontekstą, kuris ne parodytų tam tikras problemas, vykstančias kitoje scenoje, bet spręstų šias problemas tam tikro teorinio diskurso viduje. Nors temos formuluotė yra ganėtinai drastiška, peršanti (neįmanomą) mintį, jog esame situacijoje po etikos, nė vienas straipsnis nesiima istorinio aiškinimo ar racionalizavimo prerogatyvos. Veikiau jau remiamasi paradoksalia prielaida, jog, viena vertus, esame praradę universalų, nekintamą etinių sprendimų pagrindą, kita vertus, pati etika kaip tam tikrų teorinių sprendimų laukas tampa kaip niekad aktuali. Šie pokyčiai atspindi bendresnes filosofijos problemas - visų pirma klasikinės subjekto sampratos negrįžtamą nunykimą. Subjektas liaujasi buvęs universaliu pagrindu, bet kokio racionalaus ir moralaus veiksmo pradžia bei priežastimi. Kartu su klasikine subjekto samprata nunyksta ir didysis tiesos, teisingumo, moralės naratyvas, kuris aprioriškai ir automatiškai sprendė moralės problemas. [Iš Pratarmės]Reikšminiai žodžiai: Etika; Moralė; Religijos; Postmodernizmas; Mąstymas; Ethics; Morality; Religions; Postmodernism; Thinking.

ENThe collection of articles takes into consideration the challenge of the postmodern, which forces us to reformulate the problematical field of the moral philosophy. One can evaluate postmodern deconstructive ethical thinking as a sign of crisis of the classical ethical thought, as a search for new conceptual forms of the ethical. Is it possible to maintain ethics after the collapse of the modern notion of the subject, and, as a consequence, after the rejection of the principles of rationality and identity? If ethics preserves its normative character, the moral law is filled with different - and often opposing - content (for example, totalitarian ideology); if ethics loses its form of law, it becomes aporethical, ambivalent or even contingent (as is suggested by Z. Bauman, R. Rorty, and J. Derrida). In the last case, if ethics has contingent and contextual character, does it maintain its obligatory status? On the other hand, ethics today can legitimate itself by responding to the situations and circumstances of the contemporary world. Changing and complex realities make it necessary to raise the question about the status of general foundations and principles of ethics. Ethics is decomposed and continues to function as a "rootless" regulative principle in business, management, politics, law, sport, medicine, family life, etc. "Post-ethical" thinking, or ethics after ethics faces a wide range of practical and theorethical questions, and develops itself in constant search for new conceptual, technical, poetical ways to respond to them.In regard to the challenge of the postmodern, the authors defend one of three positions. The first, so-called reconstructive position, is represented by Naglis Kardelis, Nerija Putinaitė, and Jurgita Noreikienė. These authors are looking for the source and meaning of ethics in (and beyond) the classical ethical theories. The second position, represented by Sigita Jakutytė, Eimantas Peičius, and Gražina Miniotaitė could be called "practical", while it searches the links between theory and practice, between moral principles and the demands of changing reality: medical, technological, and political. The third position takes into consideration the impossible, ambivalent, aporetical character of contemporary ethics. Dalia Stančienė, Karolis Klimka, and Audronė Žukauskaitė assert, that the ethical judgement is impossible, and that only this presupposition opens the horizon for contemporary ethical thinking. [From the publication]

ISBN:
9955445378
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/79765
Updated:
2022-01-04 18:21:35
Metrics:
Views: 30
Export: