"Lietuvos garlaivių bendrovė" 1919–1936 m.

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
"Lietuvos garlaivių bendrovė" 1919–1936 m
Alternative Title:
Lithuanian steamship company in 1919–1936
In the Journal:
Kauno istorijos metraštis. 2019, 17, p. 139-162
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje aprašoma pirmoji Lietuvoje laivininkystės kompanija – „Lietuvos garlaivių bendrovė“, kuri buvo įsteigta 1919 m. vasario 1 d. Kaune. Bendrovė įsteigta siekiant organizuoti upių ir jūrų transportą Lietuvoje. Straipsnyje tyrinėjama, kokie buvo nuveikti Lietuvos garlaivių bendrovės darbai organizuojant vandens transportą 1920–1936 m., taip pat aprašoma su kokiomis problemomis susidūrė ši kompanija. Tyrinėjami bendrovės laivai naudoti vidaus vandenyse bei jūriniame transporte. Aprašomi asmenys, svariausiai prisidėję prie bendrovės įsteigimo bei veiklos vykdymo. „Lietuvos garlaivių bendrovės“ įsteigimas 1919 m. vasario 1 d. buvo susijęs su JAV lietuvių indėliu, kadangi įstatinis kapitalas 500 tūkst. markių buvo sukauptas ne tik iš vietinių, bet ir JAV lietuvių lėšų. Bendrovė veiklą upių transporte pradėjo vykdyti 1920 m. kovo 23 d., kai buvo įsigytas pirmasis garlaivis „Rambynas“. Vėliau upėmis plaukiojo garlaiviai „Eglė“ ir„Rūta“, kuriais buvo gabenami keleiviai ir keletas krovininių baržų (baidokų), skirtų kroviniams gabenti. Upių transporto veikla su pertraukomis buvo vykdyta iki 1936 m., o jūrų – nuo 1921 iki 1926 m. 1921 m. buvo įsigyti „Jūratė“ ir „Kastytis“, pastarasis nuskendo 1925 m., o dėl susidariusių skolų 1926 m. teko parduoti laivą „Jūratė“. „Lietuvos garlaivių bendrovės“ veikoje daugiausiai pasižymėjo Saliamonas Banaitis, Martynas Yčas, Jonas Šliūpas, kurių dėka Lietuvoje buvo pradėtos formuoti lietuviškos laivininkystės tradicijos. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Garlaiviai; Keleivių pervežimas; Lietuvos garlaivių bendrovė; Saliamonas Banaitis; Vandens transportas; Lithuanian steamship company; Saliamonas Banaitis; Steamships; Transportation of passengers; Water transport.

ENThis article describes the first shipping company in Lithuania – the Lithuanian steamship company, which was found on February 1, 1919 In Kaunas. The company was established in order to organize river and sea transport in Lithuania. The article describes the work of the Lithuanian steamship company in organizing water transport in 1920–1936. Also describes the problems that this company encountered. The company’s fleet was used in rivers and sea transport. The most important persons are described as the most important – main contributors to the establishment and operation of the company. Establishment of the Lithuanian Steamship Company in 1919 February 1 was heavily tied to the US contribution of the US, as the statutory capital was 500 thousand. Marks were not only local but also accumulated by US Lithuanians. The company started its activities in river transport in 1920. March 23, when the first steamship “Rambynas” was acquired. Later, the steamships “Eglė” and “Rūta” flown by the rivers, carrying passengers and several cargo canoes for cargo transportation. The river activities were interrupted until 1936. Maritime transport has been operating since 1921 until 1926. In 1921 “Jūratė” and “Kastytis” were acquired, the last sank in 1925, and due to the debts in 1926 company had to sell the other ship “Juratė”. Saliamonas Banaitis, Martynas Yčas, Jonas Šliūpas were the most prominent in the operation of the Lithuanian steamship company, which created Lithuanian shipping traditions. [From the publication]

DOI:
10.7220/2335-8734.17.8
ISSN:
1822-2617; 2335-8734
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/79732
Updated:
2020-07-09 21:14:57
Metrics:
Views: 70    Downloads: 18
Export: