LTStraipsnyje aptariami pirmieji Kauno fotografai ir jų darbai, siekiama nustatyti kuo aiškesnę chronologinę ankstyvųjų Kauno miestovaizdžio fotografijų raidą nuo pirmųjų užfiksuotų kadrų iki Pirmojo Pasaulinio karo. Pirmieji fotografai miestovaizdžius pamėgo ir neretai fotografavo dar XIX a. viduryje. Pirmojo fotografo, nupaveikslavusio Kauno miesto vaizdus, pavardė nėra tiksliai žinoma. Fotografų J. Čechavičiaus ir Rohrbacho kadrai akcentuoja Kauno kaip upių miesto įvaizdį. J. Čechavičiaus darbai pasižymi romantizmo epochos menui būdingais bruožais. Fotografai V. Zatorskis ir S. Prokudinas-Gorskis siekė užfiksuoti miesto architektūrinę bei sociokultūrinę erdvę charakterizuojančius objektus. Jų darbuose dokumentika yra prioritetas, o subjektyvus požiūris deklaruojamas silpnai. Kauno ankstyvųjų miestovaizdžio fotografijų raida pasižymi netolygiu objektų fotofiksavimu pasirenkant tik chrestomatinius kadrus. XIX a. pabaigoje – XX a. pradžioje mieste vykę funkciniai pokyčiai atspindimi neišsamiai. Lyginant Kauno Senamiesčio ir Naujamiesčio vaizdų sklaidą fotografų darbuose aiškėja, jog, nepaisant gana greito Naujamiesčio užstatymo XIX a. pabaigoje, Senamiesčio architektūra išliko fotogeniškesnė ir patrauklesnė fotografams ir XX a. pradžioje. Prioritetas fotografijose atitenka dominančių, patogių apžvalgos taškų ir dinamiškų perspektyvų nestokojančiam Senamiesčiui.Reikšminiai žodžiai: Miestovaizdis; Kauno fotografija.
ENThe article aims to review the earliest urban landscape photographs of the city of Kaunas. The author concentrates on the artistic evaluation of the photographs. Yet the most interesting and distinct features of the early landscape photographs are revealed. Some new facts about the interior fixations made by the photographer V. Zatorskis are presented. S. Prokudinas-Gorskis’colour photography of Kaunas is published for the first time. The main conclusion drawn in the article states that though the New Town of Kaunas emerged at the end of the 19th century the Old Town remained the most photogenic and attractive place up to the First World War. The photographers had their own subjective view of architecture of the town, yet, all of them tried to create documentary photographs. Kaunas had some traditional and compulsory popular panoramas, which were fixed by all photographers.