LT[...] Knyga susideda iš dviejų metodologiškai skirtingų dalių. Pirmoje dalyje atskleidžiama kai kurių Švč. Mergelės Marijos titulų - ikonografinių tipų - genezė, raida ir paplitimas istorinės Vilniaus vyskupijos bažnyčiose. Pirmame jos skyriuje nagrinėjamas Švč. Mergelės Marijos Nekalto Prasidėjimo vaizdinys. Remiantis rašytiniais šaltiniais, atskleidžiama šio vaizdinio kulto dinamika, kurią iliustruoja Švč. Mergelės Marijos Nekalto Prasidėjimo titulo bažnyčių ir altorių steigimas, religinių brolijų veikla ir kt. Ne visai išlikę ir ne visuomet pakankamai išsamūs bažnyčių vizitacijų aktai bei kiti rašytiniai dokumentai neleidžia atkurti baigtinio Nekaltojo Prasidėjimo temos kūrinių Vilniaus vyskupijos bažnyčiose sąrašo, tačiau teikia pakankamai medžiagos svarbiausioms jų paplitimo tendencijoms ir ypatybėms atskleisti. Taip pat šiame skyriuje istorinei Vilniaus vyskupijai priklausę Nekaltai Pradėtosios atvaizdai analizuojami ikonografiniu požiūriu. Per paveikslų ikonografinių grupių ir pogrupių skirtumus siekiama atskleisti Europos teologinės minties recepciją Lietuvoje, parodyti, kokia Nekaltojo Prasidėjimo idėjos vizualinė išraiška čia sulaukė didžiausio populiarumo. Reikia atkreipti dėmesį, kad šiame tyrime, orientuotame į Vilniaus vyskupijos Romos katalikų bažnyčių meninį paveldą, Nekaltojo Prasidėjimo temos atvaizdai, buvę stačiatikių ir unitų šventovėse, detaliau neanalizuojami. Jie tik kartkartėmis pasitelkiami kaip papildoma ar palyginamoji medžiaga. Atsižvelgiant į tai, kad tikėjimas Nekaltuoju Prasidėjimu oficialia Katalikų bažnyčios dogma paskelbtas tik 1854 m., chronologinės šio skyriaus ribos apima laikotarpį iki XIX a. II pusės. [...].Antroji knygos dalis "Tapyba be rėmų: Švč. Mergelės Marijos paveikslų atodangos" skirta pristatyti marijinės ikonografijos paveikslų technologinių tyrimų ir restauravimo problematiką, kelti fizikinių ir ikonografinių tyrimų sąveikos klausimą, čia grupė Švč. Mergelės Marijos paveikslų iš įvairių dabartinės Vilniaus arkivyskupijos bažnyčių apžvelgiama atsiribojant nuo jų kultinės ir liturginės paskirties, didžiausią dėmesį skiriant kūrinių restauravimo metu išryškėjančiai jų tapybos ir ikonografijos specifikai. Todėl antraštės žodžiais "be rėmų" bandyta nusakyti laikiną restauruojamų paveikslų iš įvairių bažnyčių situaciją, kai iš savo šventovių ir jų altorių jie "atkeliauja" į restauratorių dirbtuves, laboratorijas, muziejaus saugyklas ir tampa atviri empirinio pobūdžio (cheminiams ir fizikiniams) tyrimams ir restauravimo procesams. Tad šioje dalyje bus susitelkta į specifinio pobūdžio žinias, kurios tarytum gimsta iš plika akimi neįžvelgiamos paveikslų tapybinės materijos, iš technologijomis "aktyvuojamų" neregimųjų kūrinių sluoksnių ir mikrodalelių. Kita šio pavadinimo koduojama žinia - tai, kad čia pateikti ir analizuoti paveikslų duomenys nėra baigtiniai, o daugiasluoksnė jų tapyba lieka atvira tolesniems tyrimams ir interpretacijoms. Greta rentgenogramų atskleidžiamo marijinės ikonografijos daugiasluoksniškumo, kūrinių datavimui reikšmingų cheminių tyrimų duomenų, šioje dalyje pateikiamas ir Bažnytinio paveldo muziejaus parodoje "Sveika, Mergele!" rodytų restauruotų paveikslų katalogas. [Iš Įvado]Reikšminiai žodžiai: Mariologija; Tapyba; Ikonografija; Vilniaus vyskupija; Bažnyčios; Restauravimas; Mariology; Painting; Iconography; Diocese of Vilnius; Churches; Restoration.