Metafora gimtosios kalbos pamokose: naujas požiūris

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Metafora gimtosios kalbos pamokose: naujas požiūris
Alternative Title:
Metaphor in native language lessons: a new approach
In the Journal:
Gimtoji kalba mokykloje. 2013, [1], p. 50-56
Summary / Abstract:

LTStraipsnio tikslas - aptarti, kaip gimtosios kalbos pamokose būtų galima atskleisti naują požiūrį į metaforos esmę, pateikti užduočių pavyzdžių. Tyrimo objektas - konceptualiosios metaforos, jų kalbinė raiška ir konceptualiųjų metaforų analizės būdai. Siekiant tikslo buvo keliami tokie uždaviniai: 1. Trumpai nusakyti kognityvinio požiūrio į metaforą esmę. 2. Aptarti labiausiai paplitusius konceptualiųjų metaforų analizės būdus. 3. Apibūdinti, kaip konceptualiųjų metaforų analizės būdai gali būti taikomi mokykloje. Rengiant straipsnį buvo pasitelkti konceptualiosios analizės ir interpretacijos metodai. Straipsnyje aptariama tema aktuali dėl kelių priežasčių. Kadangi 11-12 klasių mokiniai gali rinktis bendrąjį arba išplėstinį lietuvių kalbos ir literatūros kursą, galima teigti, kad naujas požiūris į metaforą ir konceptualiųjų metaforų analizės būdai lengviau pritaikomi dirbant su mokiniais, pasirinkusiais išplėstinį lietuvių kalbos ir literatūros kursą. Kaip teigiama "Bendrosiose programose", "išplėstinis kursas apima bendrąjį kursą ir kartu yra gilinamasis. Mokiniui sudaroma galimybė įgyti išsamesnį kalbinį bei platesnį literatūrinį (kultūrinį) išsilavinimą. Šio kurso turinys yra platesnis ir išsamesnis: skaitoma ir nagrinėjama daugiau ir sudėtingesnių grožinių bei negrožinių kūrinių, jie nagrinėjami įvairesniais aspektais. Atliekama įvairesnių ir sudėtingesnių sakytinės ir rašytinės kalbos ugdymosi užduočių, projektinių kalbos ar literatūros tyrimo darbų, reikalaujančių savarankiškumo, kūrybiškumo, platesnio kultūrinio konteksto išmanymo" (plačiau žr. "Bendrosios programos"). Be to, nagrinėjant konceptualiųjų metaforų realizaciją kalboje gali būti aktualizuojami tarpdalykiniai ryšiai. [Iš straipsnio, p. 50-51]Reikšminiai žodžiai: Darbas grupėse; Individualus darbas; Konceptualioji metafora; Melafora; School; Conceptual metaphor; Group work; Individual work; Metaphor; Mokykla.

ENMetaphor can be analyzed as a language phenomenon which reflects the cognitive process and provides the information on how people think and perceive the world. In the present paper an attempt is made how during the native language lessons it would be possible to reveal a new approach to the nature of metaphor a well as to present some examples of tasks. The object of the research - conceptual metaphors, their linguistic means and the ways of conceptual metaphor analysis. It is possible to state that a new approach to metaphor and the ways of conceptual metaphor analysis are applied in an easier way while working w'ith students who have opted for the extensive Lithuanian Language and Literature course. There are two the most popular ways of conceptual metaphor analysis: it is possible to analyze how the appropriate abstract phenomena are perceived, to make the inventory of the related conceptual metaphors or to summarize those abstract phenomena which are related to one of conceptual metaphors. Thus to analyze the conceptual metaphors in two ways is possible during the Lithuanian language lessons. [From the publication]

ISSN:
2351-5430; 9789955321866
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/79214
Updated:
2020-04-24 06:52:56
Metrics:
Views: 41
Export: