LTStraipsnyje atlikta lyginamoji ES šalių švietimo sistemų analizė iš socioekonominės perspektyvos, daugiausia dėmesio skiriant naujosioms ES narėms. Analizuojama mokslinė problema: ar posocialistinės šalys socialinės ir akademinės segregacijos prasme juda link skirtingų švietimo „režimų“, ar artėja prie skandinaviškojo, kontinentinio arba anglosaksiškojo modelių? Analizei panaudota hierarchinė regresinė PISA 2015 duomenų analizė. Rezultatai parodė, kad posocialistinės ES narės akademinės ir socialinės segregacijos prasme nesudaro atskiro švietimo „režimo“. Vienintelis rodiklis, kur posocialistinės šalys atrodo daugmaž panašiai, yra SEKS indeksas. Galima išskirti dvi posocialistinių šalių grupes. Vienoje (Vengrija, Bulgarija, Čekija, Rumunija, Slovakija ir Slovėnija) vyrauja skirtumai tarp mokyklų, kitoje (Lenkija, Latvija ir Estija) – mokyklų viduje. Analizuojant moksleivių ir bendraamžių socioekonominio statuso įtaką akademiniams pasiekimams, skirtumai nėra tokie ryškūs. Slovėnijoje, Čekijoje, Kroatijoje, Bulgarijoje ir Vengrijoje bendraamžių įtaka yra didesnė už vidutinę, o Lenkijoje, Latvijoje, Lietuvoje, Estijoje ir Rumunijoje – mažesnė už vidutinę. Tyrimo rezultatai patvirtina kitų autorių prielaidą, kad, jeigu konvergencija tarp šalių iš tiesų vyksta, pereinamasis laikotarpis yra ilgesnis, negu buvo manyta. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Academic segregation; Akademinė segregacija; Educational models; Hierarchical regression; Hierarchinė regresija; PISA; Social segregation; Socialinė segregacija; Švietimo modeliai; Academic segregation; Akademinė segregacija; Educational models; Hierarchical regression; Hierarchinė regresija; PISA; Social segregation; Socialinė segregacija; Švietimo modeliai.
ENThis article presents a comparative analysis of the educational systems of EU countries, exploring them from a socioeconomic perspective with a special focus on new EU member states. The research question was whether post-socialist countries, in terms of social and academic segregation, are moving toward a separate educational “regime,” or whether they are currently approaching either the Scandinavian, Continental, Anglo-Saxon, or Mediterranean model. Segregation was analyzed according to performance scores in science and economics, social and cultural status, and hierarchical regression was employed in analyzing PISA 2015 data. Results indicate that post-socialist EU member states, in terms of academic and social segregation, do not form a separate “educational regime.”. [From the publication]