LTŠiaulių universiteto Humanitariniame fakultete kasmet buvo organizuojamos konsultacijos abiturientams, besiruošiantiems laikyti valstybinį lietuvių kalbos ir literatūros egzaminą. Konsultacijų struktūra atitiko valstybinio egzamino struktūrą: literatūros kūrinio analizė ir interpretacija, samprotavimo rašinys, teksto suvokimo užduotis, raštingumo ugdymas. Šiame straipsnyje pateikiama konsultacijų abiturientams darbo patirtis, kuri pravers mokytojams, pereinantiems prie naujos valstybinio lietuvių kalbos egzamino struktūros. Vienoje straipsnio dalyje (Irenos Baliulės) bus aptariamos rašinių rašymo problemos, kitoje (Džiuljetos Maskuliūnienės) - patirtis, sukaupta analizuojant teksto suvokimo užduotį. Šios užduoties nebelieka valstybiniuose gimtosios kalbos egzaminuose nuo 2012-2013 mokslo metų, tačiau įdirbis, kurio buvo pasiekta tobulinant šį darbo su tekstu tipą, yra tikrai didelis, neabejotinai gali praversti mokyklos lituanistams ir ateityje (Lietuvoje parengta daugybė pratybų sąsiuvinių, kitokios metodinės literatūros, padaryta nemažai svarbių atradimų etc.). [Iš straipsnio, p. 15]Reikšminiai žodžiai: Esė; Kompozicija; Mokinių skaitymas; Teksto analizė; Teksto interpretacija; Teksto suvokimas; Composition; Essay; Interpretation of the text; Pupil - reader; Pupil-reader; Reasoning essay; Text analysis; Text interpretation; Text perception; Textual analysis.
ENThe article presents the experience of the Lithuanian language and literature consultations for school-leavers offered by Šiauliai University Faculty of Humanities; this shared experience may be helpful to teachers in transition to a new structure of the Lithuanian language state examination. The basis of text analysis and interpretation lies on text perception. Therefore, skills formed by tasks of analysis, interpretation, text perception are highly interrelated. The article discusses the requirements for these specific tasks and occurring drawbacks in the fields of content and form. Reasoning essays are divided into literary and non-literary, however, their links are obvious. During consultations, pupils are offered topics uniting both types of essays developing competences of literary analysis too. All school-leaving examination papers written by pupils are called essays which must meet the content and form requirements as well specific assessment criteria. Even though the recent version of examination does not include it as a separate part, the task on text perception remains highly relevant because there is a big number of valuable teaching aids, exercise books which are not only helpful when preparing to write an essay but also helping to educate a real reader who views a text deeper, who is able to understand the semantics and poetics, the communicative situation of a text, as education of a competent reader is one of the most important humanitarian purposes of school. The article deals with particular cases of essays and text perception tasks focusing on problem aspects. [From the publication]