LTNuo narystės Europos Sąjungoje (ES) pradžios Lietuva dalyvavo 2004–2006 ir 2007–2013 m. ES fondų finansavimo projektinėje veikloje. Trečiasis finansavimo etapas vyksta šiuo metu ir straipsnyje jis neanalizuojamas. Kiekvienu laikotarpiu buvo keliami skirtingi tikslai: pirmuoju – pagrindinis socialinis prioritetas buvo investuoti į socialinei politikai įgyvendinti reikalingą infrastruktūrą, antruoju – paremti didesnę pridėtinę vertę kuriančius projektus – sanglaudos skatinimą, paslaugų kokybę, žmogiškuosius išteklius. Kaip ES iškelti ir nacionaliniu lygmeniu pritaikyti tikslai įgyvendinami savivaldybių lygmeniu bei kiek kiekviena savivaldybė realizavo ES fondų finansuojamų projektų, nėra žinoma. Šiame straipsnyje pristatomas ES finansuotų socialinės politikos projektų pasiskirstymas Lietuvos savivaldybėse. Projektų įgyvendinimo statistika pateikiama sudarant kiekybinius ES finansuotų socialinės politikos projektų žemėlapius savivaldybėse.Sudarytų žemėlapių analizė suskirsto savivaldybes į penkias kategorijas pagal įgyvendintų projektų skaičių. Pirmojo finansavimo laikotarpiu projektai tarp savivaldybių pasiskirstė netolygiai, tačiau atotrūkis tarp didžiųjų Lietuvos miestų buvo gana proporcingas savivaldybių dydžiui. Antrojo finansavimo laikotarpiu Vilniaus ir Kauno savivaldybėse įgyvendintų projektų skaičius padidėjo atitinkamai keturis ir penkis kartus. Vertinant visą ES projektų finansavimo 2004–2013 m. laikotarpį, didžiausias ES finansuotų projektų potencialas buvo realizuotas dvejuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose – Vilniuje ir Kaune. Šie didieji miestai įgyvendino ES finansuojamus projektus neproporcingu atotrūkiu tiek nuo trečio pagal dydį šalies miesto, tiek nuo kitų savivaldybių. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Socialinė politika; ES parama; ES parama savivaldybėse; European Union; Social policy; Lithuanian social policy; Europos Sąjunga (European Union).
ENFrom the start of membership in the European Union (EU), Lithuania implemented two EU funding periods, from 2004 to 2006 and from 2007 to 2013. The current funding period for 2014–2020 is not covered. During each period, different goals were raised. The first period was dedicated for infrastructure projects which was important to provide the basis for further development. Mostly social service centers, pre-primary education institutions, elderly care centers, schools and other social service infrastructure have been improved or developed. During the second financing period, the aim of projects was to develop social dialogue, services and service quality assurance, life-long education and human resources. Because of the absence of knowledge how EU-funded projects are distributed by Lithuanian municipalities this article attempts to answer this question. This article presents the distribution of EU-funded social policy projects in Lithuanian municipalities. All projects are quantitatively mapped.The analysis of the maps divides municipalities into five categories according to the number of implemented projects. During the first funding period, projects were unevenly distributed in municipalities, but the gap between the major cities of Lithuania was quite proportional to the size of municipalities. During the second funding period, Vilnius and Kaunas municipalities increased the number of realised projects by four and five times, respectively. For the whole period 2004–2013, the largest potential of EU-funded projects was realised in the two major cities of Lithuania, Vilnius and Kaunas, with a disproportionate gap between them and both the third largest city and other municipalities. [From the publication]