LTŠeimose, patiriančiose socialinę riziką, dėl tėvystės įgūdžių stokos nesukuriamos saugios sąlygos fiziniam ir emociniam vaikų vystymuisi. Nesėkminga socializacija vaikystėje ir paauglystėje, iš biologinės šeimos perimtas tėvų elgesio modelis neigiamai atsiliepia jauno žmogaus savarankiškame ir jo sukurtos šeimos gyvenime. Straipsnyje analizuojama pozityvios tėvystės mokymų svarba šeimoms, patiriančioms socialinę riziką. Laiku suteikta pagalba šeimai užtikrina rizikos veiksnių, susijusių su vaikų auklėjimu, mažėjimą, kokybišką tėvų–vaikų santykių kūrimą, kurių pagrindu tampa abipusė pagarba, lygybė, atsižvelgimas į kiekvieno asmens išskirtinumą, šeimos narių integralumas ir atsakomybė už savo veiksmus. Straipsnyje atskleidžiami tėvų vidiniai ir išoriniai motyvai dalyvauti pozityvios tėvystės mokymuose, iš tėvų perspektyvos pažvelgiama į pozityvios tėvystės mokymų turinį, struktūrą, organizavimo aspektus. Analizuojami tėvų elgsenos pokyčiai, susiję su padidėjusiu pasitikėjimu savo jėgomis, motyvuotu pasiruošimu keisti tarpusavio santykius šeimoje ir santykius su vaikais. Tėvų patirtys po pozityvios tėvystės mokymų yra susijusios su saviveiksmingumu – tėvų subjektyviai suvokiamu pajėgumu būti tėvais ir tinkamai vykdyti savo tėvystės pareigas. Tėvų saviveiksmingumo atsiradimas pozityvios tėvystės mokymų metu turi itin didelę įtaką vaikų auklėjimo kokybei ateityje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Patiriantis socialinę riziką; Pozityvi tėvystė; Tėvystės įgūdžiai; Šeima; Paternity skills; Positive parenting; Social risk families.
ENNotwithstanding the fact that the number of parents at social risk in Lithuania is continuously decreasing on a year-by-year basis, the existence of such families still indicates the lack of attention and tools for solving this issue. The lack of parenting skills is not the fault of families as the upbringing within a family is usually based on the parents' own experiences. Due to insufficient parenting skills, children suffer from violence, lack of care and feel social, emotional and pedagogical isolation. Parenting skills classes are a form of preventive and interventional tools while dealing with such issues. The classes are tailored to upgrade parenting skills to ensure child's welfare and prevent the occurrence of new social risk families. Organising parenting skills classes based on the experiences of social risk families could be useful for further assistance to such families. The aim of the study is to reveal the experiences of social risk families after a positive parenting programme. As a part of the study, the analysis of scientific literature, semi-structured interviews and qualitative content analysis have been used. The results of the qualitative analysis suggest that positive parenting programmes are associated with teaching materials presented in a professional and involving manner, positive personal qualities of the teacher and the steps taken by the teacher, which facilitate or hinder the participants' involvement.The motivation of the parents at social risk to gain parenting skills during the classes was affected by internal and external factors. The external motives include the encouragement by a social worker, and the internal motives include a willingness to improve and the need for new knowledge. After a positive parenting programme, parents at social risk have more internal motives to repeatedly attend the classes; they also show a willingness to share their experiences and feel the joy of communication. After a positive parenting programme, parents often express a willingness to apply modern education tools, change their style of communication with children and get involved in the upbringing process. Parents of social risk families have built their self-esteem, gained more courage and freedom resulting from higher internal strength, peace and a lower degree of fears. [From the publication]