Priešmokyklinio amžiaus vaikų kūrybiškumo ugdymas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Priešmokyklinio amžiaus vaikų kūrybiškumo ugdymas/-is žaidimais
Alternative Title:
Development of pre-school children's creativity using games
In the Journal:
Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose [Applied research at the colleges of Lithuania]. 2018, nr. 14, p. 63-72
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pateikiama priešmokyklinio amžiaus vaikų kūrybiškumo ugdymo žaidimais teorinė analizė bei atlikto tyrimo rezultatų apžvalga. Teorinėje dalyje diskutuojama apie kūrybiškumo ugdymo/-si priešmokykliniame amžiuje aktualumą, aprašomos žaidimo rūšys ir jų reikšmė vaiko ugdymui/-si, analizuojama žaidimų svarba kūrybiškumo ugdymui/-si priešmokykliniame amžiuje. Remiantis atlikto tyrimo rezultatais, pateikiamas tėvų požiūris į kūrybiškumo ugdymą/-si žaidimais priešmokykliniame amžiuje. Tyrime taikyti mokslinės literatūros analizės ir apklausos raštu metodai. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad kūryba žaidžiant teikia vaikui didžiulį malonumą ir pasitenkinimą, kuris yra reikšmingas asmenybės tapsmui, nes žadina savivertės jausmą, o kūrybiškumo ugdymas žaidimais jau ankstyvojoje vaikystėje nulemia sėkmingą asmenybės vystymąsi ir formavimąsi. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bendradarbiavimas; Kūrybiškumas; Kūrybiškumo ugdymas; Priešmokyklinis amžius; Žaidimai; Children's Creativity; Children's Game; Creativity; Play; Pre-school childrens'; Preschool Children.

ENIn pre-primary education, the development of all competencies (social, health, cognition, communication and artistic) integrates the child's special ability, creativity (Gražienė 2015). Preschool children express their creativity through different areas: music, art, games, communication. A 6-7-year-old child plays fantasies, fantastic characters, events, problems and solves them in the most unbelievable ways (Auma, 2006). Children's game is the most beautiful artistic expression: children playing in every game show so much ingenuity and originality, reveal so many different views and ideas (Stankevičienė, 2002). Children's creativity during the game is revealed by K. Stankevičienė (2002), who dealt with the possibilities offered by the game to develop children's creativity. S. W. Russ (2003) discussed the relationship between creativity and play. P. Howard - Jones et al. (2002) examined the importance of games for children's creativity in later activities. The problem of research is what the meaning of the game in developing pre-school children's creativity is. The subject of the research is the educational importance of games for pre-school children. The aim is to reveal the importance of games while developing pre-school children's creativity. The objectives of the research are to substantiate the importance of games while developing pre-school children's creativity; discuss parents' and teachers' attitudes towards the development of creativity using games in pre-primary age. The methods of the research include the analysis of scientific literature; survey (interview); survey (questionnaire). The study of the development of the creativity of pre-school children by using games revealed that both parents and teachers understand the game well enough and see its benefits for developing pre-school children's creativity. [From the publication]

ISSN:
1822-1068; 2335-8904
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/78977
Updated:
2020-04-18 07:34:47
Metrics:
Views: 429    Downloads: 229
Export: