LTTautinių mažumų problema tarpukario Lenkijoje buvo ir yra dažnas ne tik istorikų, bet ir kitų tyrėjų tyrimų objektas. Galima rasti gana didelį tokių autorių sąrašą. Taip pat galima prisiminti šių autorių pasirinktus ir pateiktus įvairius įvykius, prielaidas, tyrimų koncepcijas ir didelę apimtį naudojamų literatūros šaltinių. Vis dėlto atrodo, kad kai kurie faktai ir jų vertinimai dėl įvairių tautinių mažumų bendruomenių, veikusių tarpukario laikotarpiu Lenkijos universitetuose, yra mažiau žinomi. Nors, kas liečia Vilniaus Stepono Batoro universitetą (SBU), 1919–1939 m. prof. Aleksandras Srebrakowskis kėlė šią temą kalbėdamas apie minėtas bendras problemas, arba sutelkdamas dėmesį tik į pasirinktas tautybes. Pavyzdžiui, A. Srebrakowskio paskelbtas straipsnis skirtas tik studijuojantiems Vilniuje baltarusiams (Srebrakowski Aleksander, Białoruś i Białorusini na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie, „Studia Slavica et Balcanica Petropolitana“, 2011, No. 2 (10)). Tačiau lieka neaiški tautinių mažumų studijuojančių universiteto medicinos fakultete struktūra, jų dalyvavimas studijose ir jų vaidmuo akademiniame gyvenime. Be to, mažai yra žinomi skirtingų tautinių mažumų institucijų, atstovaujančių bendruomenės nuomonei ir interesams, įsteigimo klausimai, bei šių institucijų veiklos rezultatai. Daugiausia minimas vienas veiklos aspektas, pasireiškiantis lenkų ir žydų ginče dėl autopsijos medžiagos: mirusiojo kūno dalių panaudojimas anatominiams tyrimams. Studentų bendruomenėje ši problema išaugo iki simbolio jau nuo pat universiteto veiklos pradžios. Tuo tarpu spausdinti šaltiniai ir archyviniai dokumentai, esantys taip pat ir Vilniuje, ypač Centriniame valstybės archyve, teikia kitos medžiagos praplečiančios žinias apie šio fakulteto akademinį gyvenimą.Jie rodo įvairias studentų veiklos formas, įskaitant socialinę, pagalbinę ar mokslinę veiklą. Šio darbo autorė pabandė panagrinėti šią problemą, nurodydama vaidmenį, kurį atliko tautinės mažumos įvairiapusėje SBU Medicinos fakulteto studentų aplinkoje. [Iš leidinio]
ENThe question of ethnic minorities in pre-war Poland was in the past and often continues to be studied today by researchers, not only historians. We could make a long list of authors who write about it. We could also recall many facts discussed by those authors, their research assumptions and concepts, and the scope of sources they used. But when it comes to minority communities present in Polish universities before World War II, our knowledge of the very facts and their evaluation is much slimmer. This question of ethnic minorities at the Stefan Batory University in years 1919–1939 was addressed by Professor Aleksander Srebrakowski who has made either a general description of the subject or focused on some selected nationalities only. Here, I will just mention Srebrakowski’s article on Belarussians who studied at the Vilnius University (Srebrakowski Aleksander, Białoruś i Białorusini na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie, “Studia Slavica et Balcanica Petropolitana”, 2011, No. 2 (10)). However, the structure of ethnic communities studying at the Medical Department of the Vilnius University remains unclear just like their presence among the faculty and the role they played in campus life. Other unclear areas include the way in which the particular ethnic minorities built their organizations representing their interests and what exactly were the measurable effects of such activities. Most sources focus on only one aspect of their activities, namely, the Polish-Jewish dispute over material used in post-mortem dissections, i.e. the supply of bodies for studies in anatomical laboratories. This issue grew to something of a symbol or a slogan nearly causing student “clashes” over their presence in the university, almost at the very beginning of the school.Printed and other archival sources, also those from Vilnius and, especially, from the Central State Archives, include materials which expand our knowledge of students’ life at the Medical Department. These materials offer us insight into the diversified forms of students’ activities on the social, self-help, and scientific planes. The author has ventured to explore this field paying special attention to the role ethnic minorities played in the diversified community of students at the Medical Department of the Stefan Batory University in Vilnius. [From the publication]