LTStraipsnyje analizuojama vertybių samprata, pradinių klasių mokinių vertybių ugdymo svarba, informacinių komunikacinių technologijų naudojimo (toliau – IKT) poveikis ugdant mokinių vertybes, pagrindžiamas IKT naudojimo ugdant vertybes reikšmingumas. Siekta išsiaiškinti, kokios IKT ir kaip padeda ugdyti pradinių klasių mokinių vertybes. Tyrimo rezultatai parodė, kad tikslingas IKT naudojimas pradinėse klasėse padeda pedagogui ugdyti pradinių klasių mokinių atsakingumą, sąžiningumą, nuoširdumą, pagarbą, pakantumą, atjautą, poreikį tobulėti, nuolatinį mokymąsi bei partnerystę. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Pradinių klasių mokiniai; Vertybės; IKT; Primary school students; Values; ICT.
ENThe article analyzes the importance of pupils’ values education, the impact that information communication technologies have on the formation of valuable provisions, and the significance of the use of ICT indeveloping valuable provisions. It also seeks to find out how and what ICT helps raise the elementary school students’ values, the results of the research are presented. The study involved 22 elementary school teachers from different cities in Lithuania. A qualitative content analysis method was conducted to determine how and what ICT helps to develop the values of the elementary school students. The results of the research showed that responsible use of interactive white boards, computers, smart phones, educational programs, educational games, fair digital content creation and sharing, since reel ectronic tasks, robot programming and the use of smart technologies during the education process allow students not only to acquire knowledge and / to develop skills, but also to develop the following values: responsibility, honesty, sincerity, respect, tolerance, repentance, need for improvement, continuous learning and partnership. [From the publication]