LTLietuvos dailės istoriografijoje beveik nieko nerašyta apie Pirmojo pasaulinio karo laikotarpį (toliau I PK). Mano tyrinėjimų sritis yra Naujausių amžių Vilniaus dailė: XIX-XX a. sandūros multikultūrinis meninis gyvenimas, dailininkų kūryba pristatyta monografijoje "Vilniaus dailė XX a. pradžioje". Tyrimą tęsia ši knyga, apimanti vėlesnį, 1914-1918 m., laikotarpį. Knyga atsirado iš smalsumo, noro sužinoti, kas dėjosi Vilniaus mene per karą, koks buvo jo dailės laukas, dalyviai, ką jie kūrė, koks menas rodytas publikai, kaip žiūrėta į meno paveldą. Gali kilti klausimas, ar įmanoma kalbėti apie meninį gyvenimą okupuotame mieste? Mieste, kuris neteko daugybės gyventojų, kurį užplūdo pabėgėliai, kuriame miestiečiai badavo, šalo, prarado darbą ir pragyvenimo šaltinį. Daugybė jų virto elgetomis, moterys - prostitutėmis, vaikai - našlaičiais, prieglaudų išlaikytiniais. Šių socialinių negandų būta ir anksčiau, tačiau karas jas pavertė masinėmis. Ar būta meno paralyžiuotame užfrontės mieste, apimtame nerimo, baimės, nežinios, nukamuotame okupantų suvaržymų, kontribucijų, gaudynių prievartiniams darbams, kuriame mirtis nuo išsekimo, ligų buvo kasdienybė? Vis tik ir trauminėmis, smurto sąlygomis menininkai kūrė. Iš I PK laikotarpio išliko didžiulis Vilniuje sukurtų vaizdų ir su miestu susijusių vaizdinių korpusas. Jis prašosi pažinimo, analizės, įvertinimo.Monografijos objektas yra dailė, dailės praktikos ir meninis gyvenimas Vilniuje ekstremaliomis karinio konflikto, okupacijos aplinkybėmis. Norint suprasti to meto kūrybą ir dailės padėtį, reikėjo pažinti bendrą kultūrinę, istorinę situaciją bei imtis platesnės, ne menotyrinės užduoties - rekonstruoti karo metų Vilniaus gyvenimo kontekstą, daugiatautės bendruomenės kasdienybę, istorinių, politinių, socialinių įvykių poveikį miesto raidai. Chronologinės tyrimo ribos apima laikotarpį nuo 1914 m. liepos, kai prasidėjo karas, iki jo pabaigos, 1918 m. lapkričio 11 d. pasirašytų Kompjeno paliaubų tarp Vokietijos ir Antantės bloko. Į tyrimą nepateko laikotarpis po 1918 m., kai užvirė kovos už Vilnių tarp lietuvių, lenkų, bolševikų bei vėlesnė miesto istorinė, kultūrinė raida; atsiribota ir nuo karo atminties įamžinimo pokario mene. [Iš Įvado]Reikšminiai žodžiai: Dailė; Dailininkai; Pirmasis pasaulinis karas, 1914-1918 (Didysis karas; World War I); Menas ir karas; Vilnius; Janas Bulhakas; Art; Painters; World war, 1914-1918; Art and the war; Vilnius; Jan Bulhak.
ENThe period of the First World War (WWI) is scantily presented in the historiography of Lithuanian art. My research focusses on the art of early modernism in Vilnius: its multicultural artistic life and artists at the turn of the 20th century were described in my earlier book "Art in Vilnius 1900-1915" (2008), while this study takes the subject into a further period of 1914-1918. The book was bom out of curiosity and the desire to find out what kind of art was being created in Vilnius during the war. Was there any art at all in the city behind the front, the city crippled by fear and suffering, exhausted by restrictions and contributions imposed by invaders, the city where death from starvation or disease was very much part of everyday life? And yet, despite all the trauma and violence that defined this time, artists did make art. There is an extensive body of images created in Vilnius or related to Vilnius that has survived from that period. It needs to be studied, analysed and evaluated. The subject of this monograph encompasses art, artistic practices and art life in Vilnius under the extreme circumstances of military conflict. Understanding the art of that time requires a wider knowledge of the historical and cultural background, which goes beyond the direct task of the art historian: it was necessary to reconstruct the context of everyday life in Vilnius during WWI and the impact of historical, political and social events on the development of the city. The research spans the period from the outset of the war in July 1914 to the Armistice of Compiègne on 11 November 1918. [From the publication]