LTStraipsnyje analizuojamas vilniečių ir kauniečių, kaip miesto gyventojų, tapatumo formavimasis 1918-1940 m. Analizė grindžiama reklaminių skelbimų tyrimais dienraščiuose Dziennik Wileński, Kurjer Wileński, Sekmadienis ir Lietuva. Diskutuojami pagrindiniai reklamos formuoti principai miestiečiams: imperatyvas būti madingam, puoselėti kūno grožį ir jaunystę, neatsilikti nuo technikos naujovių pasiūlos, laisvalaikio ir švenčių komercializavimas. Daroma išvada, kad tiek Vilniaus, tiek Kauno gyventojams skirta reklama tarpukariu formavo modernios vakarietiškos viduriniojo sluoksnio kultūros idealųjį tipą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kaunas; Masinė kultūra; Miestiečio savimonė; Miesto tapatybė; Reklama; Reklamos istorija; Spauda; Vartotojai; Vilnius; Advertising; City identity; Consumer society; History of advertising; Kaunas; Pop culture; Popular culture; Press; Urban identity; Vilnius.
ENThis paper analyzes the formation of identity of the residents of Vilnius and Kaunas as town-dwellers from 1918 to 1940. The source of the study is the advertising discourse in the interwar newspapers Kurjer Wileński, Dziennik Wileński, Sekmadienis, and Lietuva. It is presumed that the advertising with its recurring images and promotion of ideas was the tool of modern lifestyle design. Four elements were selected for the study: the outspoken imperative of the advertising to be fashionable, to cherish the beauty of the body, the commercialization of leisure and holiday, and the supply of technological innovations to the modern individual. After a comparative analysis of the advertisements, it is concluded that the advertising addressed to the residents of both Vilnius and Kaunas shaped the ideal type of the middleclass man or woman of modern Western culture, and the advertising itself was a "window" for people to know this culture. [From the publication]