Vilniaus tapatybė Pirmojo pasaulinio karo metais: vokiečių žvilgsnis

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vilniaus tapatybė Pirmojo pasaulinio karo metais: vokiečių žvilgsnis
Alternative Title:
Identity of Vilnius during the years of World War I: the german view
In the Book:
Summary / Abstract:

LTStraipsnis skirtas Vilniaus tapatybės, miesto vaizdinių analizei vokiečių dailininkų kūryboje Pirmojo pasaulinio karo metais. Vokiečių intelektualų požiūris į Vilnių buvo padiktuotas Oberosto vyriausiojo štabo ideologijos, kuri siekė įtvirtinti vokiškąją miesto tapatybę, istoriškai, kultūriškai pagrįsti okupaciją. Tačiau vietiniai Vilniaus intelektualai irgi stengėsi daryti įtaką vokiečių pažiūroms. Straipsnyje aptariami Vilniaus kultūrinio gyvenimo faktai (uždrausta lietuviška tautodailės paroda, anoniminis prolenkiškas vadovas po Vilnių), rodantys, kaip vokiečiai buvo įtraukti į karą kare: greta Didžiojo karo vyko ir mažasis - tarp skirtingų etninių Vilniaus grupių, tik be ginklų, Jau prieš karą suskilę tautiniu pagrindu, segmentuoti Vilniaus gyventojai Pirmojo pasaulinio karo metais siekė patraukti okupantus savo motyvacija dėl miesto tapatybės. Vokiečių dailininkų kūryboje Vilnius buvo vaizduojamas kaip daugiatautis žydų, lenkų, lietuvių miestas, pabrėžiant jo daugiakultūrę tapatybę. Karui baigiantis, dėl geopolitinių priežasčių išryškėjo vokiečių palankumas lietuviams, dėmesys jų kultūrinei tapatybei ir Vilniui kaip istorinei Lietuvos sostinei, kurį rodo ir 1918 m. išleistos knygos Das Litauen-Buch vaizdai ir tekstai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Baltarusiai; Didysis karas; Kultūros paveldas; Lenkai; Lietuviai; Menininkai; Oberostas; Pirmasis pasaulinis karas, 1914-1918 (Didysis karas; World War I); Regioninė tapatybė; Tautinė savimonė; Vilnius; Vokiečių okupacija; Žydai; Artists; Belarusians; Cultural heritage; German occupation; Great war; Jews; Lithuanians; National identity; Oberost; Pols; Regional identity; Vilnius; WWI; World War I.

ENThe paper deals with the analysis of the identity of Vilnius and of the images of the city in the work of German painters during World War I. The attitude of German intellectuals to Vilnius was dictated by the ideology of the General Staff of the Ober Ost, which aimed at consolidating the city’s German identity and to justify the occupation historically and culturally. However, the local intellectuals of Vilnius also made efforts to influence the Germans’ attitudes. The paper discusses the facts of the cultural life of Vilnius (the banned exhibition of folk art, the anonymous pro-Polish guide of Vilnius) that show how the Germans were involved in a war within a war: along the Great War, a small war between different ethnic groups of Vilnius was taking place, and it was not arms that were used to fight it. Ethnically divided even before the war, during the years of World War I the residents of Vilnius tried to attract the invaders by their motivation regarding the city’s identity. German artists depicted Vilnius as a multinational - Jewish, Polish, Lithuanian - city and emphasized its multicultural identity. Due to geopolitical reasons towards the end of the war the Germans’ regard for the Lithuanians, their cultural identity, and Vilnius as the historic capital of Lithuania became evident, and it found reflection in the images and texts of the book Das Litauen-Buch published in 1918. [From the publication]

ISBN:
9786094251429
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/78360
Updated:
2022-11-08 20:38:50
Metrics:
Views: 56    Downloads: 15
Export: