LTLietuvių skulptūros kontekste Dalią Matulaitę galima vadinti tautos atmintį žadinančia ir lituanistinį paveldą branginančia kūrėja. Menininkės kūrybą tyrinėjęs kultūrologas Almantas Samalavičius teigia: "Dalios Matulaitės kūrybą apibūdinčiau kaip atvirą ir labai prasmingą dialogą, kuris vienu metu plėtojamas su keliais pašnekovais: senųjų kultūrų paveldu, modernizmo skulptūros tradicija ir galų gale su šiuolaikinės kultūros aplinka" 1. Išties senosios kultūros paveldas, jo prasminiai ženklai D. Matulaitei rūpėjo visada - savo kūryba ji siekia permąstyti ir įprasminti šį palikimą, kaskart ieškodama naujo turinio, aiškios formos ir savito estetinio pavidalo. Per daugiau nei keturis dešimtmečius menininkė sukūrė daugybę įsimintinų reikšmingų skulptūrų, kurios sudaro Lietuvos valstybės ženklų galeriją: "Neringą" Klaipėdoje (1972-1983), "Stumbrą" Kaune (1969-1979), rašytojos Lazdynų Pelėdos paminklą "Seserys" Vilniuje (1988-1995), rašytojos Ievos Simonaitytės paminklą "Šventvakarių Ėvė" Priekulėje (1985-1997), "Gražiną" Vilniuje (1973-2000), paminklą aušrininkams atminti "Aušra" Šiauliuose (1985-2003), paminklą Lietuvos kariams, žuvusiems už Tėvynę 1920 m., "Ramybė" Berznyke (2005, Lenkija), paminklą žemaičių dūnininkų genčiai Medvėgalyje Šilalės rajone (2006-2007), paminklą Žygimantui Augustui ir Barborai Radvilaitei "Karūnos" Druskininkuose (2010-2011), monumentą Jogailai ir Jadvygai Budapešte (2013, Vengrija). 8-9-ajame dešimtmečiais Europoje išryškėjęs ir iki šiol nemenkstantis susidomėjimas mokslinėmis atminties studijomis savitai atsispindi ir D. Matulaitės kūryboje, tai tarsi patvirtina mokslo ir meno sąveiką, įkūnijančią intuityvią menininko prigimtį. [...]. [Iš straipsnio, p. 7]Reikšminiai žodžiai: Matulaitė Dalia; Skulptūra; Monumentai; Biografija; Katalogas; Matulaitė Dalia; Sculpture; Monuments; Biography; Catalogue.
ENIn Lithuanian sculpture, Dalia Matulaitė can be called an art creator who stirs the nation’s memory and cherishes the Lithuanian heritage. This is what the cultural historian Almantas Samalavičius, who has researched her work, wrote about it: 'I would define Dalia Matulaitė's creative work as an open and highly meaningful dialogue that is simultaneously conducted with several interlocutors: the heritage of ancient cultures, the tradition of modernist sculpture, and, finally, with the environment of contemporary sculpture' 1. Indeed, Matulaitė has always been concerned about the heritage of old culture and its meaningful symbols: with her work she strives at re-thinking and rendering meaning to this heritage, each time looking for new content, clear-cut form, and original aesthetic shape. Over more than four decades the artist has created a multitude of memorable and significant sculptures that make up a gallery of landmarks of the state of Lithuania: 'Neringa' in Klaipėda (1972-1983), 'The Aurochs' in Kaunas (1969-1979), the monument to the writer Lazdynų Pelėda 'Sisters' in Vilnius (1988-1995), the monument to the writer leva Simonaitytė Ėvė of 'Šventvakariai' in Priekulė (1985-1997), 'Gražina' in Vilnius (1973-2000), the monument to the publishers and supporters of the 19th-century national revival newspaper 'Aušra' in Šiauliai (1985-2003), the monument 'Peace' to the Lithuanian soldiers who died for their homeland in 1920 in Berzniki (2005, Poland), the monument to the Samogitian tribe of diinininkai (2006-2007) in Medvėgalis, the monument 'The Crown' to Sigismund Augustus and Barbora Radvilaitė in Druskininkai (2010-2011), and the monument to Jagiełło and Jadwiga in Budapest (2013, Hungary). [...]. [From the publication]