LTStraipsnyje aptariamas XX a. septintame dešimtmetyje kilęs akustinės ekologijos judėjimas, istorinis ir probleminis jo kontekstai. Žvelgiant iš šiandieninės perspektyvos analizuojami kertiniai jos pradininko Raymondo Murray’aus Schafero teiginiai, idėjos, raida, pristatomos dabartinės akustinės ekologijos pozicijos, jos tarpsritinis pobūdis, ekologijos ir aplinkos garso meno sankirtos. Įvertinant naujas klausymo ir meno kūrinio funkcionavimo strategijas pateikiamas muzikos, naudojančios kūrybai aplinkos garsus, sisteminimas, išskiriami pagrindiniai žanrai (garso meditacijos, garso pasivaikščiojimai, garso skulptūros ir instaliacijos, garso kompozicijos), lyginami musique concrète ir aplinkos garso meno siekiniai ir technikos. Glaustai aptariamos akustinės ekologijos perspektyvos, situacija Lietuvoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Akustinė ekologija; Kraštogarsis; Aplinkos garsai; Konkrečioji muzika; Aplinkos garso menas; Acoustic ecology; Soundscape; Environmental sounds; Musique concrète; Soundscape art.
ENThe article discusses the acoustic ecology movement that started in the 1960s as well as the historical and problematic contexts. The fundamental statements, ideas, and development of Raymond Murray Schafer, the movement’s pioneer, from today’s perspective are analysed, the positions of contemporary acoustic ecology and its interdisciplinary nature, as well as the intersection between the ecology and soundscape art presented. Assessing the new strategies of listening and the functioning of a work of art, the systemising of music that employs the acoustic environment is presented; the main genres (sound meditations, sound walking, sound sculptures and installations, soundscape compositions) are given, the goals and techniques of musique concrète and soundscape composition are compared. There is also a short discussion of the perspectives and situation of acoustic ecology in Lithuania. [From the publication]