LTŠiame straipsnyje teoriniu ir empiriniu aspektu analizuojami lyderystės raiškos socioedukaciniai aspektai. Tema nauja, Lietuvoje mažai nagrinėta, taigi šiame straipsnyje bus siekiama atsakyti į klausimą, kokiais socioedukaciniais aspektais pasireiškia lyderystė bendruomenėje bei kokios savybės ir gebėjimai yra svarbūs bendruomenės lyderiui. Teorinėje straipsnio dalyje aptariamas lyderystės reiškinys, bendruomenės lyderio veiklos ypatumai. Pristatomi lyderystės raiškos socioedukacinių aspektų „X“ bendruomenėje empirinio tyrimo rezultatai. Straipsnyje aprašomi kiekybinio ir kokybinio tyrimo rezultatai, kurio metu buvo tiriami „X“ bendruomenės lyderystės socioedukaciniai aspektai bei savybės ir gebėjimai, svarbūs bendruomenės lyderiui. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bendruomenė; Lyderis; Lyderystė; Socioedukacinė veikla; Community; Leader; Leadership; Socio-educational activity; Socioeducational activities.
ENIn this article will be the theoretical and empirical analyzes of aspects of leadership socio-educational expression. This theme is new, low-analyzed in Lithuania, so this article will seek to answer the question, which socio-educational aspects of a leadership are displayed in a community? Which socio-educational aspects of a leadership are displayed in a community and which personal features and abilities are important for a community leader? Socio-educational aspects of leadership experience in the community and what qualities and skills are important for community leaders. Theoretical part of the paragraph deals with the phenomenon of leadership and community leadership activities. Delivered leadership aspects of socio-definition in the "X” community of the empirical results. This paper describes the quantitative and qualitative research, which has been investigated selected aspects of community leadership and socio-educational features and capabilities relevant to community leaders. [From the publication]