LTStraipsnyje pristatomas empirinis tyrimas apie planuotų studijų rezultatų ir studentų įvardijamų studijų rezultatų dermę. Nustatyta, kad studentų įvardijami „išmokimai“ tik iš dalies atitinka tai, ką dėstytojai planavo juos išmokyti, kita vertus, išryškėjo ir tam tikri studentų įsivertinimo paradoksai. Straipsnyje, remiantis A. Bandūros, D. Kahnemano ir konstruktyvizmo teorijomis, ieškoma šių neatitikimo priežasčių. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Studijų rezultatai; Dalyko kompetencijos; Žinojimo konstruktas; Nutylėtos kompetencijos; Studijų rezultatų įsivertinimas; Learning outcomes; Competence; Knowledge construct; Latent competences; Self-assessment.
ENThe research was aimed at investigating the coherence between learning outcomes expected by teachers and learning results subjectively perceived by students. The research revealed that teachers and social work students often have different rather than matching constructs of competences. Either due to the teachers’ lack of experience in competency development or to their own understanding of learning, students still name basic knowledge, not skills or values, as their main learning outcome. However, when provided with a list of pre-planned learning outcomes students assess those learning outcomes which they have not articulated independently, without a prompt as highly developed. The research also implies that the creative, flexible character of the social work profession somewhat conflicts with the competence paradigm. [From the publication]