LTStraipsnyje aprašomas tyrimas, kuriame buvo nagrinėjami skaitytojo ugdymo strategijų elementai antros klasės mokiniams skirtuose lietuvių kalbos vadovėliuose. Tyrimas atskleidė, kad analizuotuose vadovėliuose ugdomosios veiklos ir pateikiama medžiaga siejama su šiomis skaitytojo ugdymo strategijomis: 1) skaitymo gebėjimų lavinimas; 2) skaitytoją ugdančių aplinkų kūrimas; 3) komunikavimo apie knygas ir skaitymą skatinimas; 4) skaitytojų bendruomenės būrimas; 5) subjektyvaus (interpretacinio) santykio su kūriniu skatinimas; 6) susidomėjimo kūryba skatinimas; 7) skaitymo ne mokykloje skatinimas. Visuose analizuotuose vadovėliuose skaitytojo ugdymo strategijos taikomos kompleksiškai, t. y. siūloma ne viena kuri nors strategija, o kelių strategijų derinys. Ribos tarp išskirtų skaitytojo ugdymo strategijų sąlyginės, nes vadovėliuose dažnai pateikiamos ne atskiros užduotys, klausimai, veiklos, o jų deriniai, kurių elementai siejami su keliomis skirtingomis strategijomis. Siūlomos skaitytojo ugdymo strategijos grindžiamos ankstyvojo ugdymo, autentiškos kalbinės veiklos skatinimo, ugdymo individualizavimo ir personalizavimo, meninio ir integruoto ugdymo idėjomis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Skaitytojo ugdymo strategijos; Skaitymo motyvacija; Pradinis ugdymas; Vadovėliai; Reader development strategies; Motivation to read; Primary education; Textbooks.
ENThis research article introduces a study into the elements of reader development strategies in Lithuanian language textbooks for 2nd grade students. The study revealed that the educational activities and material presented in the analysed textbooks are associated with the following reader development strategies: 1) developing reading skills, 2) creating environments that educate readers, 3) promoting communication about books and reading, 4) building a community of readers, 5) creating a subjective (interpretative) relationship with a piece of writing, 6) encouraging interest in literature, 7) encouraging reading outside of school. Reader development strategies have been integrally used in all the textbooks chosen for this research, i.e. all the textbooks include a combination of strategies instead of one single strategy. The boundaries between the identified reader development strategies are blurred because textbooks often combine elements of tasks, questions and activities associated with a number of different strategies rather than individual tasks, questions and activities. The proposed reader development strategies are based on the ideas of early education, encouragement of authentic language activities, customisation and personalization of education, as well as art and integrated education. [From the publication]