LTEuropos Sąjungai susiduriant su vis naujais iššūkiais, kiekvienas jos pilietis, norėdamas lanksčiai prisitaikyti prie greitai besikeičiančio pasaulio, kurti sėkmingą savo gyvenimą bei dalyvauti visuomenės gerovės kūrime, turės išsiugdyti nemažai bendrųjų gebėjimų. Švietimo vaidmuo - tiek socialine, tiek ekonomine prasme - užtikrinti, kad Europos piliečiai įgytų bendruosius gebėjimus, reikalingus norint prisitaikyti prie minėtų pokyčių. (Europos orientacinai metmenys, http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/ll-learning/keycomp_lt.pdf 3 pusl.). Europos komisija identifikuoja ir apibrėžia 8 bendruosius gebėjimus, būtinus asmeniniam pasitenkinimui, aktyviam pilietiškumui, socialinei įtraukčiai ir užimtumui žinių visuomenėje: 1) Bendravimas gimtąja kalba; 2) Bendravimas užsienio kalbomis; 3) Matematiniai gebėjimai ir pagrindiniai gebėjimai mokslo ir technologijų srityse; 4) Skaitmeninis raštingumas; 5 Mokymasis mokytis; 6) Socialiniai ir pilietiniai gebėjimai; 7) Iniciatyva ir verslumas; 8) Kultūrinis sąmoningumas ir raiška. Visos šios kompetencijos yra vienodai svarbios kiekvienam piliečiui, nes tik jos gali padėti orientuotis žinių visuomenėje mokymosi visą gyvenimą procese (LLL). Šios kompetencijos tarpusavyje yra betarpiškai susijusios, persipynusios ir papildančios viena kitą. Šio straipsnio objektas yra suaugusiųjų mokytojų bendrieji gebėjimai. Tikslas – išryškinti mokytojų, dalyvaujančių suaugusiųjų mokymosi procesuose, bendruosius gebėjimus. Tyrimo metodai ir metodologija. Remiantis Europos Parlamento ir Tarybos rekomendacija „Bendrieji visą gyvenimą trunkančio mokymosi gebėjimai – Europos orientaciniai metmenys“ buvo pasirinktas tyrimo metodas - anketinė apklausa, kuri sudaryta bendriesiems respondentų gebėjimams nustatyti ir įvertinti. Anketos klausimai yra trijų tipų: dichotominiai, atviri ir uždari.Šiam kiekybiniam tyrimui atlikti bus naudojamas klausimynas, sudarytas remiantis Europos Komisijos ir valstybių narių bendradarbiavimo pagal darbo programos „Švietimas ir mokymas 2010“ rekomendacija. Taip pat faktoriais darančiais įtaką mokytojų dalyvavimui švietime: profesiniais, asmeniniais, ekonominiais bei socialiniais. Surinkti duomenys yra analizuojami, sisteminami pateikiant grafikus bei diagramas. Analizuojant kiekybinių tyrimų duomenis taikyta aprašomoji statistika. Tiriamųjų imtis: ją sudarė 30 mokytojų. Pasirinktas patogiosios imties tipas (pasirinkti vienos valstybinės švietimo įstaigos pedagogai). Tyrimo imties charakteristika: socialinė – demografinė. · Vykdant kiekybinį tyrimą buvo užtikrinti etikos principai: · Anonimiškumas ir konfidencialumas; · Rezultatai pateikiami apibendrintai, be nuorodų į konkrečius asmeninius informacijos šaltinius. Taip pat akcentuojamas geranoriškumas ir teisingumas, siekiant gauti tikslią informaciją. Dalyviai buvo supažindinti su tyrimo tikslais, trukme, duomenų tvarkymo principais. Etika šiuo atveju apibrėžia ir dalyvio saugumą, norą bendradarbiauti, todėl buvo stengiamasi tokias sąlygas sukurti. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Adult education; Bendrieji gebėjimai; Key competencies; Suaugusiųjų mokytojas; Suaugusiųjų švietimas; Teacher; Adult education; Adult teacher; Bendrieji gebėjimai; Key competencies; Mokytojas; Suaugusiųjų švietimas.
ENAccording to demographic change, key competence development becomes a crucial matter. This paper describes the meaning of key competences in lifelong learning processes especially for teachers’, participating in adult education. Paper presents eight key competences necessary for personal fulfilment, active citizenship, social inclusion and employability in a knowledge society. Consequently initial education and training should support the development of these key competences to a level that equips all people for further learning and working life. People need to develop their skills and competences throughout their lives, not only for their personal fulfilment and their ability to actively engage with the society in which they live, but for their ability to be successful in a constantly changing world of work. In this paper for us is important: teachers key competences and how teachers use their key competences participating in adult education or lifelong learning processes. [From the publication]