LTStraipsnyje aptariami ukrainiečių, rusų, lietuvių ir amerikiečių stereotipiniai požiūriai į kooperacinio komunikacinio elgesio mandagumo modusą. Pateikti teoriniai mandagumo, kaip nacionalinio kooperacinio komunikacinio elgesio, kognityvinio-semiotinio moduso tyrimų pagrindai. Atlikus empirinį tyrimą (socio- ir psicholingvistinių eksperimentų) nustatyti individualūs ir kolektyviniai stereotipiniai požiūriai į kognityvinę-komunikacinę mandagumo kategoriją ukrainiečių, rusų, lietuvių ir amerikiečių komunikacinėse kultūrose, susisteminti individualūs ir kolektyviniai tiriamųjų kalbinių kultūrų atstovų požiūriai į kalbinių mandagumo nuostatų turėtoją. Tai leido suskirstyti pateikėjų reakcijas (atsakymus) su teigiamo stereotipo semantiniu komponentu į kelias grupes - išskirti absoliučiuosius (pilnuosius) ir dalinius (kontekstinius) mandagumo sinonimus. Atskiras dėmesys skirtas ukrainiečių, rusų, lietuvių ir amerikiečių kooperacinio komunikacinio elgesio mandagumo laipsnio (aukšto, vidutinio, žemo) auto- ir heterostereotipams nustatyti. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Autostereotipas; Heterostereotipas; Komunikacijos kultūra; Komunikacinė sqmonė; Komunikacinė sąmonė; Kooperacinis komunikacinis elgesys; Mandagumo modusas; Stereotipas; Ukrainiečių ir rusų, lietuvių ir amerikiečių komunikacijos kultūra; Autostereotype; Communicative consciousness; Communicative culture; Cooperative communicative behaviour; Cooperative-communicative behaviour; Heterostereotype; Politeness mode; Stereotype; Ukrainian and Russian, Lithuanian and American communicative culture.
ENThe article deals with an outline of the stereotyped views of the Ukrainians, Russians, Lithuanians and Americans (the USA) on the cognitive-semiotic politeness mode of cooperative communicative behaviour. The theoretical fundamentals of the study of politeness as a cognitive-semiotic mode of national cooperative communicative behaviour have been characterised. As a result of the empirical investigation (socio- and psycholinguistic experiments), individual and collective stereotypes about the concept of the cognitive-communicative category of politeness in the Ukrainian, Russian, Lithuanian and American communicative cultures have been defined, the individual and collective stereotypical representations of informants from the linguistic cultures concerned about the polite language personality systematized. It helped to distribute the reactions with the semantic component of positive stereotype with the establishment of a number of the absolute (total) and private (contextual) synonyms of politeness. Special attention has been paid to the identification and parameterisation of auto- and heterostereotypes of the Ukrainians, Russians, Lithuanians and Americans about the degree of politeness (high, medium, low) of their cooperative communicative behaviour. [From the publication]