LTŠiame tyrime nagrinėjama, kokie veiksniai (girdimasis apdorojimas, fonologiniai, kalbiniai gebėjimai) priešmokykliniame amžiuje geriausiai prognozuoja skaitymo lietuvių kalba įgūdžius (greitį, tikslumą, perskaityto teksto supratimą) pirmoje klasėje. Tyrime dalyvavo 96 vaikai. Tiesinės regresijos analizės parodė, kad žodžių skaitymo greitį geriausiai numato tiek kognityviniai gebėjimai (greitasis vardijimas, trumpalaikė girdimoji atmintis), tiek girdimojo apdorojimo funkcijos (girdimojo nuoseklumo slenkstis, garso skyrimas pagal dažnį). Tiksliam teksto skaitymui (t. y. skaitymui be klaidų) svarbūs visi trys fonologiniai gebėjimai (fonologinis supratimas, greitasis vardijimas, trumpalaikė girdimoji atmintis) ir dvi girdimojo apdorojimo funkcijos (girdimojo nuoseklumo slenkstis, garso skyrimas pagal dažnį). Perskaityto teksto supratimui svarbiausi kognityviniai gebėjimai yra vaiko žodynas ir greitasis spalvų vardijimas. [Iš leidinio]
ENThis study focuses on the analysis of which pre-school age factors (auditory processing, phonological, language abilities) best predict the Lithuanian language reading skills (reading speed, reading accuracy, text comprehension) in the first grade. The sample of the study included 96 children. Linear regression analyses have revealed that the speed of reading words is best predicted both by cognitive abilities (rapid naming, short-term auditory memory) and by auditory processing functions (auditory order threshold and auditory frequency-pattern discrimination). All three phonological abilities (phonological awareness, rapid naming and short-term auditory memory) and two auditory processing functions (auditory order threshold and auditory frequencypattern discrimination) are critical for the accuracy of reading (i.e. reading without errors). The most important cognitive abilities for text comprehension prove to be the child’s vocabulary and rapid color naming. [From the publication]