LTPedagogai savo profesinėje veikloje susiduria su įvairiomis probleminėmis, konfliktinėmis, stresinėmis situacijomis, kurių metu jų elgesys turi atitikti profesijos keliamus reikalavimus. Visgi priimti sprendimai pedagogo veikloje ne visada apsvarstomi racionaliai, neretai patiriami intensyvūs pykčio jausmai, kurie išreiškiami mažiau adaptyviais būdais. Tyrimo tikslas – ištirti būsimųjų pedagogų pykčio ekspresiją ir valdymą, problemų sprendimą, savirefleksiją ir jų sąsajas. Tyrimo metodikos: Problemų sprendimo aprašas (Rational/Experiential Multimodal Inventory – REI-m), Pykčio ekspresijos ir valdymo aprašas (State-Trait Anger Expression Inventory – STAXI-2) ir Savirefleksijos ir įžvalgos skalė (Self-reflection and Insight Scale). Tiriamieji: 120 būsimųjų pedagogų (universiteto studentų), patogioji tiriamųjų imtis. Tyrimo rezultatai: spręsdami problemas būsimieji pedagogai vyrai pasižymėjo reikšmingai aukštesniais racionalumo įverčiais nei būsimosios pedagogės moterys, o būsimosios pedagogės moterys – aukštesniais intuicijos įverčiais bei aukštesniu pykčio ekspresijos indeksu nei būsimieji pedagogai vyrai. Nustatytas teigiamas būsimųjų pedagogų racionalumu bei patirtimi paremtų problemų sprendimo ir savirefleksijos ryšys ir neigiamas problemų sprendimo racionalumo ir pykčio kaip bruožo ryšys. Gauti rezultatai leidžia daryti prielaidą, kad būsimųjų pedagogų racionalus problemų sprendimas, pykčio valdymas ir savirefleksija yra susiję ir reikšmingi pedagogo profesinės raidos kontekste. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Būsimieji pedagogai; Problemų sprendimas; Pykčio ekspresija; Pykčio kontrolė; Savirefleksija; Universiteto studentai; Anger control; Anger expression; Pre-service teachers; Problem solving; Self-reflection; University students.
ENEducators face with various conflicts, problematic situations and stress in their professional activity. Nevertheless, their behaviour must meet the requirements of the profession. Some decisions are made without rational consideration and under intensive feeling of anger which can be expressed in less adaptive ways. The aim of the research was to investigate pre-service teachers’ (university students’) expression and control of anger, problem solving and selfreflection, and their correlation. The following research methods were applied: (1) Rational/ Experiential Multimodal Inventory – REI-m (Epstein, 2011), (2) State-Trait Anger Expression Inventory – STAXI-2 (Spielberger, 1999), and (3) Self-reflection and Insight Scale (Grant et al., 2002). 120 future teachers (university students) participated in the study. The research findings are as follows: male students demonstrated significantly higher rationality in problem solving than female students, while female students showed higher intuition and anger expression indexes than male students. Positive correlations were found among rational problem solving, experience-based problem solving and self-reflection. A negative correlation was found between rational problem solving and anger as a trait. The obtained results suggest that problem solving, anger management and self-reflection of pre-service teachers are significant in the context of their professional development. [From the publication]