LTViešojo valdymo reformos, nuolat kintanti aplinka, spartus gyvenimo tempas kelia daug iššūkių valstybės tarnybai ir sąlygoja būtinybę iš naujo įvertinti bei tobulinti žmogiškųjų išteklių valdymo, darbo organizavimo, vadovavimo procesus. Nepaisant gana stereotipinio požiūrio į valstybės tarnybą ir vyraujančios nuomonės, kad žmonės joje dirba vedini altruistinių paskatų ir noro tarnauti visuomenei, valstybės tarnautojams svarbu būti skatinamiems ir gauti išorinį atlygį už atliktą darbą. Straipsnyje aptariami teoriniai ir analitiniai valstybės tarnautojų veiklos stimulų ir skatinimo aspektai. Akcentuojama, kad, tiriant valstybės tarnautojų veiklos stimulus, dažniausiai remiamasi tradiciniu požiūriu į skatinimą, kai daugiausia dėmesio skiriama piniginėms ir moralinėms motyvavimo priemonėms, tačiau valstybės tarnautojus motyvuoti gali ir politiniai, norminiai bei emociniai stimulai. Tyrime analizuojami valstybės tarnautojams motyvuoti taikomi stimulai ir valstybės tarnautojų požiūris į darbo užmokesčio, veiklos vertinimo, mokymo ir kvalifikacijos tobulinimo sistemas, valstybės tarnautojų skatinimui įtakos turinčius faktorius. Tyrimas parodė, Lietuvos savivaldybėse daugiausia dėmesio skiriama valstybės tarnautojų noro prisidėti prie visuomenės gerovės kūrimo, atlikti pareigą visuomenei ir jai tarnauti, lojalumo ir įsipareigojimo institucijai bei asmeninio tobulėjimo skatinimui. Valstybės tarnautojai dažniausiai motyvuojami moraliniais ir norminiais, rečiau – politiniais ir piniginiais stimulais. Tyrimas taip pat atskleidė vadovavimo ir tiesioginio vadovo vaidmens svarbą skatinant valstybės tarnautojus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Valstybės tarnyba; Motyvacija; Paskatinimas; Vietos savivalda; Civil service; Motivation; Incentives; Local government.
ENEffective public management cannot be imagined without efficiently functioning civil service apparatus. It is often stated that people working in the civil service are driven by idealistic motives, however, to ensure the implementation of the state's objectives, the efficiency and quality of civil servant activities, adequate motivational incentives of civil servants are necessary. The article analyses theoretical and analytical aspects of the motivational incentives of civil servants: the concept of incentives for civil servants, their value and typology, empirical level of investigation and the experience in the motivation of civil servants at the level of the local government. Theoretical and analytical analysis revealed that the motivation system for civil servants must be balanced, based on the combination of monetary, moral, political, normative and emotional stimuli, as well as responsive to the motives of civil servants and increasing their job satisfaction. The results of the research showed that the civil servants in Lithuanian municipalities are mostly motivated by moral and normative, and less often by political and monetary incentives. Institutions mostly focus on the willingness of civil servants to contribute to the creation of a society's well-being, to carry out their duty to the public and to serve as well as be loyal and committed to the institution and have possibilities for promotional personal development. The study highlighted the importance of the management and direct management in motivating civil servants. [From the publication]