LTKolektyvinėje monografijoje kompleksiškai nagrinėjami šiuolaikinės visuomenės intelektinio potencialo ugdymo ir plėtojimo, taip pat intelektinės veiklos aktyvinimo procesai ir problemos, atsižvelgiant į globalizacijos bei žiniomis grindžiamos visuomenės ir žinių ekonomikos kūrimo reikmes ir iššūkius. Aptariama šiuolaikinės visuomenės intelektinio potencialo bei jo ugdymo ir plėtojimo, taip pat intelektinės veiklos samprata. Detaliai apibūdinami intelektinio potencialo raidos ir kaitos dėsningumai. Tiek šiuolaikinės visuomenės intelektiniam potencialui ugdyti ir plėtoti, tiek intelektinei veiklai aktyvinti kaip itin reikšmingi aplinkos procesai yra nagrinėjami etikos ir moralės nuostatų kaitos reiškiniai, taip pat kultūros ir aukštojo mokslo sektoriams būdingi raidos procesai, ypatumai ir pokyčių tendencijos, parodytas šių sektorių vaidmuo ugdant ir plėtojant intelektinį potencialą ir reaguojant į globalizacijos bei žiniomis grindžiamos visuomenės ir žinių ekonomikos kūrimo iššūkius. Atskleidžiamas šiuolaikinis požiūris į žmogiškuosius išteklius, jų raidą ir vadybos tobulinimą. Pažymėta, kad svarbiausias intelektinio potencialo plėtojimo bei intelektinės veiklos aktyvinimo rezultatas yra inovacijos ir ženklus inovacinės veiklos masto ir tempo padidėjimas. Kompleksiškai išnagrinėti inovaciniai procesai, išryškintos įvairios inovacijų skatinimo galimybės ir perspektyvos. Detaliai analizuojami įvairūs kūrybos reiškiniai, parodyta kūrybinių gebėjimų svarba. Aptariami socialiniai ir ekonominiai pokyčiai, kuriuos nulemia įvairios intelektualizacijos aplinkybės.Prioritetinis dėmesys skiriamas mokslo ir technologijų pažangai, ypač plėtojant aukštąsias technologijas ir aukštųjų technologijų sektorių, taip pat kūrybinėms industrijoms, ekonomikai ir verslui intelektualizuoti. Nagrinėjami šiuolaikiniai darnios plėtros, tvarumo, taip pat saugumo siekiai, ypač turint tikslą plėtoti intelektinį potencialą ir aktyvinti intelektinę veiklą. Monografijoje apibendrinta autorių atliktų ilgamečių tyrimų medžiaga. Ši monografija yra skiriama visuomenės švietimui, naujų idėjų apie globalizaciją, žiniomis grindžiamą visuomenę bei žinių ekonomiką, intelektinę veiklą, inovacijas ir mokslo bei technologijų pažangą sklaidai. Kolektyvinės monografijos medžiaga gali būti panaudota universitetinėse ekonomikos ir vadybos, taip pat technikos ir technologijų profilio bei kitose studijose. [Iš leidinio]
ENThe collective monograph takes a comprehensive look at processes and problems related to the creation and development of modern society’s intellectual potential. It also examines the promotion of intellectual activities considering the challenges of globalisation as well as the need to create a knowledge-based society and the knowledge economy. It has been demonstrated that intellectual activities and the development of intellectual potential are an essential prerequisite for ensuring the ability of a contemporary society to adequately respond to the challenges of globalisation, successfully building and developing a knowledge-based society and the knowledge economy, stimulating economic and business growth, and advancing social, scientific and technological progress. The publication focuses on the concept of creating and developing the intellectual potential of modern society as well as the idea of promoting intellectual activities. A detailed description is given of phenomena and tendencies related to the creation and development of intellectual potential. Also, roles of intellectual potential and the promotion of intellectual activities are characterised in the context of the developing and modernising contemporary society. Furthermore, detailed analyses are given of various tendencies and topicalities related to processes of globalisation as well as the creation of the knowledge-based society and the knowledge economy, especially considering aspirations to develop the intellectual potential.As ethics and morality are considered especially important in the creation and development of intellectual potential and activities, some attention is given to related phenomena and changes. Besides, the sectors of culture and higher education are considered from the perspective of their development, distinctive features and change trends. The role of these sectors in the development of intellectual potential is revealed with a special focus on the context of globalisation and the creation of the knowledge-based society and the knowledge economy. Furthermore, detailed analyses are made of various approaches to the development of human resources and the improvement of human resource management in the context of contemporary challenges in the development of intellectual potential and the promotion of intellectual activities. The collective monograph also presents the idea, that innovations and a significant increase in innovation activities can be defined as a most important result of the development of intellectual potential and the promotion of intellectual activities. The publication emphasises the role of intellectual potential and activities in the development of innovations in all areas of modern life. It presents complex analyses of various innovations and related processes, highlighting different possibilities and perspectives for the promotion of innovations. Finally, a detailed examination is made of various problems and phenomena related to the development and promotion of creativeness.Lastly, the investigation extends to social and economic changes manifested under contemporary conditions determined by various circumstances of intellectualisation. A priority is given to the scientific and technological progress, in particular, through the development and dissemination of high technologies, the development of economic sectors based on the high technologies as well as the development of the creative industries. The discussion also refers to contemporary issues of sustainable development, sustainability and security in the context of developing the intellectual potential and activities. The collective monograph presents the summary of materials and research outputs produced by authors over a number of years. It can be used to educate the society, disseminate new ideas related to globalisation, knowledge-based society, knowledge economy, intellectual activities as well as innovations and scientific and technological progress. This collective effort can become a valuable source of information for university students and researchers working in various fields, including economics and management, and others. [From the publication]