Tiškevičių gobeleno „Išlaisvintoji Jeruzalė“ istorija ir T. Tasso sukurtų siužetų atspindžiai Europos menininkų kūriniuose : nuo viduramžių iki šiandienos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Tiškevičių gobeleno „Išlaisvintoji Jeruzalė“ istorija ir T. Tasso sukurtų siužetų atspindžiai Europos menininkų kūriniuose: nuo viduramžių iki šiandienos
Alternative Title:
“Jerusalem Delivered“ or the tapestry of Tiskeviciai and the reflections of T. Tasso poem in European artists‘ creations: from the Middle Ages until nowadays
In the Journal:
Lietuvos dailės muziejaus metraštis [LDM metraštis]. 2018, t. 20, p. 25-66
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje mėginama apžvelgti vieno vertingiausių Lietuvos dailės muziejaus (LDM) Palangos gintaro muziejuje eksponuojamų taikomosios dailės kūrinių – grafams Tiškevičiams priklausiusio gobeleno „Išlaisvintoji Jeruzalė“ (inv. Nr. LDM TA 103) – atsiradimo kultūrinį kontekstą bei jame reprezentuojamą istoriją. Siekiama išanalizuoti audinio ir audimo proceso ypatumus, trumpai apžvelgti ir įvertinti audyklų reikšmę tiek europiniu, tiek vietiniu lygmeniu, aptarti gobelenų paskirtį. Straipsnyje atskleidžiamas ir audinyje vaizduojamo siužeto iš italų poeto Torquato Tasso (1544–1595) epinės poemos „Išlaisvintoji Jeruzalė“ daugiareikšmiškumas bei universalumas. Supažindinama su T. Tasso kūrinio idėja, vyksmu, pasitelkiama svarbiausių poemos siužetų analizė. Kadangi gobelene įamžinti net 29 personažai, straipsnyje pristatomi ir poemos pagrindiniai veikėjai, gvildenami jų patiriamos dvasinės būsenos, tarpusavio santykių virsmai. Turint omenyje, jog kūrinio vyksmo variklis ir ašis – sandūra arba (ne)santaika tarp dviem skirtingoms religijoms bei kultūroms atstovaujančių žmonių, netrunka išryškėti siužeto aktualumas ir mūsų dienomis. Siekiant skaitytojui palengvinti reprezentuojamo siužeto suvokimą, įvertinamas istorinis poemos sukūrimo kontekstas bei istorinės realijos, nukeliančios iki viduramžių kronikose minimo pirmojo kryžiaus žygio ir kontroversiškos legenda tapusio karvedžio Gotfrydo asmenybės. Palaipsniui išryškėja ir inovatyvaus T. Tasso kūrinio reikšmė bei įtaka Europoje gyvenusiems kūrėjams – dailininkams, literatams, muzikams, režisieriams. „Išlaisvintosios Jeruzalės“ atgarsių mene aptinkama ir naujaisiais laikais. Įvertinus tai, į gobeleną bandoma pažvelgti iš keleto svarbiausių menininkų, tokių kaip Antonio Tempesta (1555–1630), kurio graviūra panaudota audimo piešiniui, perspektyvos.Prieinama išvada, jog audinyje persipina net kelis šimtmečius apimančio kultūrinio gyvenimo pėdsakai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Asmenybė; Audinys; Dievas; Gobelenas; Karžygys; Kryžininkai; Poema; Riba; Santykis; Siužetas; Spalvos; Strėlė; Torquato Tasso; Žaizda; Žirgas; Žmogus; Arm; Arrow; Border; Cloth; Colors; Colour; Crusaders; Fabric; God; Hero; Horse; Limit; Man; Person; Personality; Poem; Relation; Story; Storyline; Tapestry; Torquato Tasso; Warrior; Wound.

ENThe article focuses on the tapestry named “Jerusalem Delivered“, one of the most valuable exhibits in the Palanga Amber Museum. It belonged to the counts Tiskeviciai. An attempt to explore the cultural–historical context and the story represented in the tapestry is made. The properties of the tissue and the waving process are examined, the significance of the local and European manufactories as well as the uses of the tapestries are represented. Besides, the article places strong emphasis on the universality and multi–significancy of the poem “Jerusalem Delivered“, created by italian poet T. Tasso and illustrated in the tapestry. The main idea and the action of the poem is shortly represented, the analysis of the most important subjects is provided. There are 29 characters shown in the tapestry. In order to know the story better, the reader is get acquainted with the main characters of the poem and their emotional or spiritual states as well as interrelationship changes. The axis of the creation of T. Tasso is the theme of the confrontation, conflict, interaction and peace between the representatives of two different religions and cultures. Thus, an effort to show the actuality of the poem is made. Seeking more complete understanding of the story represented in the tapestry, the cultural context of the poem and the historical realities, which lead to the first Crusader mentioned in the chronicles of the Middle Ages as well as to the legendary hero, chevalier Godfrey of Bouillon, are evaluated. This is an endeavour to reveal the significance, novelty of the T. Tasso‘s poem in the cultural field and to expose its influence made to the European artists – writers, painters, musicians, film directors seeking even the Contemporary Age. Thus, the tapestry is seen from the most important artists‘, such as A. Tempesta, who created an engraving used to wave the textile, point of view.In conclusion, the tapestry holds traces of cultural life not only from nowadays, but dating back several centuries. [From the publication]

ISSN:
1648-6706
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/75402
Updated:
2020-07-28 20:31:09
Metrics:
Views: 25    Downloads: 2
Export: