LTPastarąjį šimtmetį valstybinės teisėsaugos institucijos dominavo visuomenės ir jos valdomo turto apsaugos srityje. Tačiau valstybinės valdžios nesugebėjimas patenkinti visų visuomenės saugumo poreikių sukūrė tokią aplinką, kurioje privatūs subjektai siekia užpildyti atsiradusią nišą. Grėsmių visuomenei ar jos valdomam turtui įvairovė ir plėtra lemia tai, kad valstybinės institucijos nespėja reaguoti į pokyčius, jų turimų pajėgumų nepakanka, todėl vis dažniau suinteresuoti asmenys kreipiasi į privačius subjektus, kurių profesinė veikla susijusi su visuomenės saugumo poreikių tenkinimu. Lietuvoje šiandien galima aptikti tiek įmonių, tiek pavienių asmenų, kurie skelbiasi teikiantys privačių detektyvų paslaugas, tačiau reikia pastebėti, kad privačios detektyvinės veiklos, privačių detektyvų statuso ar jų veiklos ypatumus reglamentuojančių teisės aktų Lietuvoje dar nėra. Detektyvines paslaugas teikiančios firmos veikia kaip uždarosios akcinės bendrovės ar individualios įmonės, o detektyvinė veikla patenka į šių firmų teikiamų teisinių paslaugų ratą. Tokia situacija kelia klausimų, ar šie subjektai gali legaliai teikti tokias paslaugas, o jei gali, ar šių paslaugų teisės aktais atitinkamai nereguliuojama veikla nekelia pavojaus žmogaus teisėms ar kitoms teisės aktų saugomoms vertybėms. Šiuo darbu siekiama išnagrinėti privačių detektyvų veiklos teorinius pagrindus, esamą būklę bei raidos tendencijas ir pasiūlyti rekomendacijas privačios detektyvinės veiklos teisinio reglamentavimo modeliui Lietuvoje. Darbe padaroma išvada, kad privačios detektyvinės veiklos reglamentavimas Lietuvoje yra nepakankamas, tokia veikla reikalauja atskiro teisinio reglamentavimo, tačiau nėra būtina ją licencijuoti.Reikšminiai žodžiai: Privatus detektyvas; Privatus gyvenimas; Žmogaus teisės. Temos / reikšminiai žodžiai [angl.]; Private detective; Right to privacy; Human rights.
ENAll through the past century, the field of the protection of society and its assets was dominated by state law enforcement agencies. However, failure by the state government to meet all public safety needs has created such an environment where private entities seek to fill the resulting niche. Variety and expansion of threats to the society or its assets results in a situation, where public authorities are unable to respond to changes and lack the capacities; therefore, interested persons more often turn to private subjects, whose professional activities are related to meeting the public safety needs. Today, both companies and single individuals offering private detective services can be found in Lithuania; however, it should be noted that there are no legislative acts in Lithuania governing private detective activities, the status of private detectives or peculiarities of their activities. Companies providing private detective activities operate as limited liability companies or sole proprietorships, and detective activities fall within the range of legal services provided by these companies. This situation raises questions, whether these entities can legally provide such services; and if so, whether the provision of such services unregulated by legislative acts poses a threat to human rights or other values protected by the law. The objective of the research is to analyze theoretical aspects of private detective activities, their current status and trends of development as well as to propose recommendations for the legal regulation of private detective activity in Lithuania. The research of private detective activities and regulation of these activities allows for formulating the conclusion that intervention by public authorities in order to regulate private detective activities by means of a separate legislative act is necessary, private detective activities should not be licensed.