Smurto prieš mokytojus paplitimas Anykščių rajono mokyklose, mokytojų psichoemocinės būsenos įvertinimas ir sąsajos su patirtu smurtu

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Smurto prieš mokytojus paplitimas Anykščių rajono mokyklose, mokytojų psichoemocinės būsenos įvertinimas ir sąsajos su patirtu smurtu
Alternative Title:
Prevalence of violence against teachers in schools of Anykščiai region, evaluation of teachers‘ psychoemotional state and its relation to experienced violence
In the Journal:
Visuomenės sveikata [Public health]. 2017, Nr. 4 (79), p. 83-92
Keywords:
LT
Anykščiai; Lietuva (Lithuania); Nusikalstama veika / Offence; Pedagogai / Pedagogues; Sveikata / Health.
Summary / Abstract:

LTMokinių smurtas prieš mokytojus nėra retas reiškinys mokyklose. Vis dėlto trūksta tyrimų apie mokinių smurto prieš mokytojus problemos paplitimą ir poveikį mokytojų psichoemocinei būsenai. Tyrimo tikslas – įvertinti Anykščių rajono mokyklose dirbančių mokytojų patiriamo mokinių smurto apraiškų paplitimą, mokytojų psichoemocinę būseną ir sąsajas su patirtu smurtu. Tyrimo medžiaga ir metodika. 2016 m. lapkričio – 2017 m. vasario mėn. anoniminės anketinės apklausos metodu apklausta 210 mokytojų (atsako dažnis 84,68 proc.), dirbančių dešimtyje Anykščių rajono mokyklų. Smurto prieš mokytojus paplitimui įvertinti taikytas agresijos patyrimo klausimynas (9 klausimai apie bendravimo su mokiniu patirtį), psichoemocinė būsena vertinta remiantis psichologinio distreso vertinimo anketa (CORE-OM). Statistinė duomenų analizė atlikta taikant programinį statistinį duomenų paketą SPSS.20. Rezultatų skirtumų statistinis reikšmingumas nustatytas taikant neparametrinį Mano ir Vitnio U ir nepriklausomų imčių T (t-test) kriterijus. Rezultatų skirtumas laikomas reikšmingu, kai p≤0,05. Rezultatai. Dažniausios mokinių smurto prieš mokytojus formos: užgauliojimai (per praėjusius mokslo metus 28,6 proc., per visus darbo mokykloje metus 61,4 proc.), fizinė agresija, nukreipta į daiktus (15,2 proc., 50 proc.), užgauliojimai su fiziniais veiksmais (11,4 proc., 35,7 proc.). Pedagogų bendras psichologinio distreso lygis yra žemas, CORE-OM balų vidurkis 26,95±15,476. Mokytojai, patyrę mokinių fizinę agresiją su nedideliais sužeidimais praėjusiais mokslo metais, prasčiau vertino savo gerovę (p=0,031), funkcionavimą (p=0,022), jautė simptomų (p=0,037), jiems būdinga aukštesnė rizika (p<0,001) ir didesnis bendras distresas (p<0,001); mokinių agresiją, nukreiptą į daiktus, patyrę respondentai pasižymėjo aukštesne rizika (p=0,018).Per visą darbo mokykloje patirtį mokytojai, patyrę fizinę agresiją su nedideliais sužeidimais, prasčiau vertino gerovės (p=0,002) bei funkcionavimo (p=0,012) sritis, pasižymėjo didesne rizika (p=0,001) ir aukštesniu psichoemociniu distresu (p=0,001). Išvados. Anykščių rajono mokyklose dirbantys mokytojai neretai patiria emocinę / fizinę mokinių agresiją. Mokytojų smurto patyrimas susijęs su prastesne psichoemocine būsena ir padidėjusiu psichologiniu distresu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Agresija; Mokytojai; Psichoemocinis distresas; Smurtas mokykloje; Smurtas prieš mokytojus; Aggression; Psychoemotional distress; School violence; Teachers; Teachers victimization; Violence against teachers.

ENIntroduction. Students violence against teachers is a common issue in schools. However, there has been little research examining the prevalence of students‘ violence against teachers and its effects on teachers’ psychoemotional state. Aim. Evaluate the frequency of aggression experienced by teachers and determine its connection to their psychoemotional state. Methods. During November of 2016 – February of 2017, 210 teachers working in schools in the Anykščiai region were surveyed using anonymous questionnaires. A questionnaire with 9 questions about experience of students aggression and a questionnaire for evaluating psychological distress (CORE-OM) were used. Statistical analysis was performed using SPSS.20 software. Statistical significance criterion p<0.05. Results. The most common forms of violence experienced by teachers were: insults (28.6 % of teachers last year / 61.4 % throughout career), physical aggresion against objects (15.2 % / 50 %), harrasment involving physical actions (11.4 % / 35.7 %). General level of psychological distress reported by respondents was low (mean CORE-OM score 26.95±15.476). Teachers who experienced student aggression resulting in minor physical injuries reported worse well-being (p=0.031), functioning (p=0.022), felt more symptoms (p=0.037), higher risk (p<0.001) and general distress (p<0.001); those experiencing student aggression against objects scored higher on risk (p=0.018). Teachers who experienced physical aggression resulting in minor injuries evaluated their well-being (p=0.002) and functioning (p=0.012) worse, showed higher risk (p=0.001) and psychoemotional distress (p=0.001). Conclusions. The experience of emotional/physical student violence against teachers is not uncommon in schools of the Anykščiai region. Experience of aggression is related to worse teachers psychoemotional states, which leads to higher psychological distress. [From the publication]

ISSN:
1392-2696
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/73761
Updated:
2021-02-24 10:19:25
Metrics:
Views: 16    Downloads: 1
Export: