LTAsmenybės vertybės apsprendžia elgesio krytingumą, atlieka žmogaus elgesio ir jo santykių reguliavimo funkciją. Eksperimentiškai įrodyta, kad pagal asmens vertybes galima numatyti jo specifines nuostatas ir poelgius (Bardi, Schwartz, 2003; Roccas, Sagive, 2010), todėl esminių vertybių žinojimas yra svarbus siekiant prognozuoti žmogaus sprendimus ir pasirinkimus įvairiose socialinėse situacijose (studijose, darbinėje veikloje, laisvalaikio veikloje ir pan.). Individo vertybinių orientacijų formavimuisi didelę įtaką turi socialiniai veiksniai. Individai perima tos kultūros, visuomenės, kurioje jie auga ir formuojasi, vertybių sistemą. Kiekviena asmenybė susiformuoja savitą sudėtingą vertybių sistemą, tačiau iš kitos pusės, tos pačios amžiaus grupės ar kartos žmonės turi tam tikrų bendrų vertybių susijusių su žmogaus raidos ypatumais ar socialine, kultūrine, ekonomine ir technologine aplinka. Vertybių formavimuisi turi įtakos ir kartos, kurioje formuojasi ir auga asmenybė ypatumai. Karta arba kohorta apibrėžiama kaip grupė žmonių, kuriuos sieja gimimo data bei esminiai įvykiai, nutikę jų vystymosi kritiniais laikotarpiais ir suformavę panašias vertybių sistemas, požiūrį bei gyvenimo patirtį. Howe ir Strauss (1991) remdamiesi JAV visuomenės raida išskyrė keletą kartų, iš kurių mums artimiausios yra X karta (1961-1981 metų gimimo), Y(tūkstantmečio) karta (1982-2004) ir Z (interneto) karta (2005-2023). Kadangi dabartiniai studentai yra jau tipiški Y kartos atstovai, tai jų vertybes svarbu tyrinėti norint išsiaiškinti, kiek ir ar naujai besikeičianti egzistencinė erdvė veikia vertybių pobūdį ir kryptį. Šiame darbe siekėme išsiaiškinti studentų vertybes skirtingais laikotarpiais (I laikotarpis -2006- 2007 ir II laikotarpis - 2015) nustatyti Y kartos akademinio jaunimo vertybių hierarchijos ypatumus.Tyrime dalyvavo MRU Viešojo saugumo fakulteto studentai: 422 tiriamųjų I laikotarpyje ir 226 – II laikotarpyje. Vertybių diagnozavimui buvo naudotas R.Ullrich ir R. deMunich (1998) klausimynas „Mano dabartinės vertybės“. (adaptuotas R.Lekavičienės, 2005). I ir II laikotarpio rezultatai leidžia daryti išvadas, kad 19 – 25 metų studentų vertybių hierarchijoje vyrauja savęs realizacijos ir nepriklausomybės, palankumo, pagalbos ir saugumo, stimuliacijos bei pasiekimų vertybės. Mažiausiai svarbios vertybės sudarančios ramybės ir atsipalaidavimo, aukštų pajamų ir nuosavybės bei valdžios ir įtakos vertybių grupes. Interpretuojant duomenis kartos kontekste galima teigti, kad išryškėjusios vertybės atitinka Y kartos apibūdinimą, kaip susidomėję, optimistiški, tiesūs, mieli, ypatingi, globojami (Emeagwali, 2011). II laikotarpio rezultatuose galima pastebėti nors ir nedidelius, bet pasikeitimus – dar mažiau svarbios tapo valdžios ir įtakos bei materialinės vertybės (aukštos pajamos ir nuosavybė). Tuo pačiu bendražmogiškos vertybės, orientuotos į geranoriškus santykius tarp žmonių (palanumo ir pagalbos bei saugumo grupės) - draugiškumas, supratingumas, pasikalbėjimas, dėmesys, saugumo jausmas, švelnumo patyrimas išlieka taip pat svarbios. Nustatyti skirtumai tarp vyrų ir moterų rodo, kad merginoms svarbiau nei vaikinams yra - saugumo jausmas, dėmesys, supratingumas, švelnumo patyrimas. Reikia pabrėžti, kad tyrimo rezultai negali būti generalizuoti visai jaunimo populiacijai, atspindi akademinio jaunimo vertybines tendencijas, ir reikalauja tolimesnio tyrinėjimo. [Iš leidinio]
ENSocial factors have a large impact to the formation of values orientation of an individual. People of the same age group or generation have certain common values related to the peculiarities of person’s development or social, cultural, economic and technological environment and generation they have lived. Howe and Strauss1 distinguished several generations, and the closest to us are X , Y and Z generations. Since nowadays students are already typical representatives of Y generation, it is important to analyze their values in order to find out, at what extent and whether the newly changing existential space influence the nature and tendency of values. The purpose of this study was to clarify the existing personal values of students in different period of time (years 2006-2007 and 2015) and to identify changes in values system of young people in the context of Y generation. A questionnaire by R.Ullrich and R. deMunich ‘My recent values‘ was used in order to achieve research objective. In the period of 2006-2007, 422 students were questioned (144 females and 280 males) and 226 students (116 females and 100 males) took part in the research held in 2015. The results show that the most important values for researched students are related to Selfrealization and independence, Stimulation, Benevolence – caring and Security – personal and Achievement values. The least important are the values of being alone, peace, getting loose, powerresource and power-control. We found some slight differences in values after ten years from the first study. The differences in male and female values have been found.The features of researched academic youth values fit to characteristics of Y generation. [From the publication]