LTBesiplėtojant technologijoms ir jų naudojimo sritims, atsiranda naujų gebėjimų. Dėl to skaitmeninio raštingumo gebėjimai turėtų būti dinamiški ir reguliariai koreguojami, kad būtų galima laisvai dirbti su atsirandančiomis technologijomis. Straipsnyje apibūdinta raštingumo kaita besivystančių informacinės visuomenės technologijų (IVT) kontekste ir pateikti kolegijų dėstytojų skaitmeninio raštingumo tyrimo duomenys, atskleidžiant, kokias informacines technologijas naudoja dėstytojai ir kokio lygio yra jų skaitmeninio raštingumo gebėjimai. Tyrimo rezultatai rodo, kad vyrai dėstytojai nurodo geresnius skaitmeninio raštingumo, grafinės programinės įrangos naudojimo ir kompiuterių priežiūros gebėjimus; meno srities dalykus dėstantys dėstytojai geriau dirba grafine programine įranga, atlieka kompiuterių priežiūrą ir naudoja įrenginius, o sudėtingiausia IVT naudoti socialinių, humanitarinių mokslų atstovams. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Informacinis raštingumas; Informacinės visuomenės technologijos; Kompiuterinis raštingumas; Skaitmeninis raštingumas; Computer literacy; Digital literacy; Information literacy; Information society technologies.
ENChanges in technologies require teacher to learn to use the new IST and use them in their work. The teacher who is preparing students to live in an information age, must be a full-rate citizen of informational - learning - public. Good teacher and student skill levels in IST is a necessary condition in order to impart knowledge and information in various forms of transmission, to establish closer educational ties, and to provide effective youth and general population level of education and skills upgrading (Bilevičienė, Rudzkienė 2006). Research object – teacher‟s digital literacy skills. This paper aims to reveal digital literacy skills of college teacher‟s. Objectives of the study: 1) describe the changes in digital literacy in the context of information society technologies (IST) 2) to reveal the level of teacher‟s digital literacy. Methods of the study: analysis of scientific literature, questionnaire, statistical analysis methods. Characteristics of study participants: The study was conducted in 2011. It was attended by 241 teachers from five colleges representing Alytus, Kaunas and Vilnius regions: Alytus, Vilnius, Kaunas, Vilnius and Kaunas Technical design and Technology College. The results showed that all teachers seek to develop digital literacy skills. Teachers' survey showed that respondents spend a week of 22.92 hours online learning, work or pleasure on average. Men spend an average of 27,54 hours a week., Women – 21,07 hours online. Although, men and women, average age is similar to (M - 43.99 W - 45.62), it is noted that the men use the internet more. To conclude, it s clear that men have better skills in digital literacy, the use of graphics software and computer maintenance.Teachers who taught art subjects successfully use graphics software, perform computer maintenance and use equipment, however it is much harder to use IST for teachers who specialize in social and humanitarian sciences. [From the publication]