LTGausiai iliustruotoje monografijoje pirmą kartą plačiau pristatoma mokyklų atsiradimo Pakaunės krašte istorija, jų darbo sąlygos ir veikla nuo įkūrimo iki šių dienų. Daug dėmesio skiriama įvairiais laikotarpiais Pakaunėje dirbusių mokytojų asmenybėms, išryškinamos svarbiausios regiono švietimo raidos gairės, institucijų įtaka šiandieninio ugdymo įstaigų veiklai Pakaunėje. [Anotacija knygoje]Pakaunės mokyklos ir mokytojai lig šiol nesusilaukė didesnio tyrinėtojų dėmesio. Todėl šio darbo tikslas - apžvelgti krašte įvairiais laikotarpiais įsteigtų mokyklų veiklos istoriją, jų atsiradimo sąlygas ir aplinkybes, atskleisti ugdymo proceso sąlygas ir ypatumus carinės Rusijos valdymo, spaudos draudimo panaikinimo ir nepriklausomos Lietuvos laikotarpiais, aptarti esmines regiono mokyklų ir švietimo institucijų veiklos gaires XX amžiaus antrojoje pusėje ir XXI amžiaus pradžioje. Monografijoje keliami uždaviniai, svarbūs Lietuvos švietimo ir pedagogikos istorijai - rekonstruoti Pakaunėje įsteigtų mokyklų tinklą, nustatyti jose dirbusius mokytojus, atskleisti jų praktinio darbo pobūdį konkrečiu istoriniu laikotarpiu; aptarti šio krašto asmenybes, turėjusias didelės įtakos lietuvių švietimo raidai; apžvelgti Kauno rajono savivaldybės švietimo institucijų įtaką regiono mokyklų plėtotei. Darbo objektas - Altoniškių, Babtų, Batniavos, Boniškių, Čekiškės, Domeikavos, Ežerėlio, Garliavos, Girininkų, Ilgakiemio, Jakavų, Jotautų, Jurginiškių, Kačerginės, Karkazų, Karmėlavos, Kulautuvos, Lapių, Mastaičių, Miškalaukio, Noreikiškių, Neveronių, Panevėžiuko, Padauguvos, Pažėrų, Piliuonos, Rokų, Raudondvario, Saulėtekio, Sitkūnų, Šlienavos, Vandžiogalos, Vaišvydavos, Vilkijos, Viršužiglio, Zapyškio mokyklų atsiradimas ir raida. Monografijoje siekiama pristatyti mokytojus, palikusius ryškų pėdsaką Pakaunės krašto švietimo istorijoje ir mokinių atmintyje, taip pat ugdančius jaunus žmones šiandien. Darbe derinami įvairūs metodai - aprašomasis, analitinis interpretacinis, atvejo analizės. [Iš Pratarmės]