LTProblema. Mokymo praktikos sėkmė ir mokytojų gerovė daugiausia priklauso ne tik nuo mokymo turinio, bet ir nuo mokytojų asmenybės ypatumų. Be to, mokytojų suvokimas apie savo profesiją, save ir kitus su ta profesija susijusius žmones lemia ugdymo kokybę. Todėl keliama prielaida, kad mokytojų asmenybės bruožai yra vieni svarbiausių veiksnių, turinčių reikšmę mokytojų profesiniam identitetui, kuris neabejotinai yra mokytojų psichologinės gerovės sąlyga. Tyrimo tikslas – ištirti profesijos pedagogų asmenybės bruožų prognostinę vertę jų profesinio identiteto prognozei Lietuvoje. Tyrimo metodai. Imtį sudarė 346 Lietuvos profesinio mokymo sistemoje dirbantys pedagogai. „Didžiojo penketo“ inventorius (BFI, Benet-Martinez ir John, 1998; John, Donahue ir Kentle, 1991, John, Naumann ir Soto, 2008) buvo naudotas profesijos pedagogų asmenybės bruožams įvertinti. Profesijos mokytojų profesinis identitetas buvo matuojamas naudojant Mokytojų profesinio identiteto klausimyną (Beijaard, Verloop ir Vermunt, 2000). Rezultatai. Profesijos mokytojų profesinį identitetą reikšmingai prognozuoja tokie asmenybės bruožai, kaip sąžiningumas ir atvirumas patyrimui. Taip pat analizuojami profesijos mokytojų profesinio identiteto atskirų komponentų (profesiniai vaidmenys: dalyko ekspertas, didaktikos ekspertas ir pedagogikos ekspertas) sąsajos su asmenybės bruožais. Išvada. Rezultatai patvirtina profesijos mokytojų asmenybės bruožų svarbą jų profesiniam identitetui. Rezultatai gali padėti mokslininkams gilinti supratimą apie mokytojų asmenybės svarbą jų gerovei. Tyrimo rezultatai taip pat gali padėti mokytojams geriau suprasti jų profesinį identitetą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Asmenybės bruožai; Gerovė; Profesijos mokytojai; Profesijos mokytojas; Profesinis identitetas; Personality traits; Professional identity; Vocational teachers; Well-being.
ENThe success of teaching practices and teachers’ well-being largely depends not only on the curriculum, but also on the teachers’ personality characteristics. On the other hand, teachers’ perception about their own profession, themselves and others in the occupation leads to increased quality of education. Therefore, it can be assumed that teachers’ personality traits are among the most significant determinants of their professional identity that foster holistic psychological wellbeing. Purpose: The purpose of the study is to investigate the Big Five personality traits as predictors of professional identity of the vocational teachers in Lithuania. Method: The sample consisted of 346 teachers from the Lithuanian vocational training system. The Big Five inventory (BFI; Benet-Martinez & John, 1998; John, Donahue, & Kentle, 1991; John, Naumann, & Soto, 2008) was used to measure the teachers’ personality traits. Vocational teachers’ professional identity was measured using the Teachers’ Professional Identity Questionnaire (Beijaard, Verloop, & Vermunt, 2000). Also, questions on demographic variables were used in the study. Results: Personality traits of agreeableness, conscientiousness and openness to experience were significant predictors of vocational teachers’ professional identity. Teachers’ professional identity, which consists of distinct aspects of expertise (subject matter experts, didactical experts, and pedagogical experts), is analyzed. Conclusion: The results support the importance of vocational teachers’ personality traits for their professional identity. The results can help the researchers deepen their understanding of the importance of the teachers’ personality for their well-being. The study results can also provide teachers with a more comprehensive awareness of their professional identity. [From the publication]