Perėjimo iš švietimo sistemos į darbo rinką fenomenas Lietuvoje : neįgalaus jaunimo atvejis : disertacija

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Perėjimo iš švietimo sistemos į darbo rinką fenomenas Lietuvoje: neįgalaus jaunimo atvejis: disertacija
Alternative Title:
School-to-work transition phenomenon in Lithuania: a case of disabled youth
Publication Data:
Kaunas : Technologija, 2016.
Pages:
172 p
Notes:
Disertacija rengta 2011-2016 metais Kauno technologijos universitete. Daktaro disertacija (socialiniai mokslai) - 2016. Bibliografija.
Summary / Abstract:

LTNeįgalaus jaunimo perėjimo iš švietimo sistemos į darbo rinką tematika vis dažniau nagrinėjama ne tik socialiniuose tyrimuose, bet ir tampa politinių debatų ir socialinės politikos objektu, apimančiu įvairius institucinius, struktūrinius, ekonominius, vertybinius ir kt. kontekstus. Tyrimo tikslas – ištirti neįgalaus jaunimo perėjimo iš švietimo sistemos į darbo rinką fenomeną Lietuvoje. Atliekant disertacijos tyrimą, pasitelkta A. Strauss ir J. Corbin išvystyta sisteminė grindžiamoji teorija (GT). Tyrimo metu gautų empirinių duomenų teoriniam įrėminimui pasitelkta P. Bourdieu Lauko teorija. Sukurta GT „Neįgaliųjų į(si)galinimas: turi įrodinėt nuolat, kad tu gali“ leidžia suprasti ir paaiškinti, kaip vyksta neįgalaus jaunimo įsigalinimas pereinant iš švietimo sistemos į darbo rinką pasitelkiant individualiuosius veiksnius (išsilavinimą, sveikatos būklę, profesinius polinkius, darbo paieškos strategijas, profesinę patirtį), bei kokios išorinės struktūros (išoriniai veiksniai) tampa struktūrinančios (apribojančios) ar įgalinančios perėjimą (neįgaliųjų užimtumo politika, darbo poreikio struktūra, darbdavių požiūris į negalią ir neįgaliuosius, darbo sąlygos). Perėjimo iš švietimo sistemos į darbo rinką analizėje negalios stigmą galima traktuoti kaip epifenomeną, kuri yra inkorporuota į neįgalaus jaunimo habitus ir negalios atskleidimo taktikas. Visi minėti veiksniai yra neįgaliųjų į(si)galinimo determinantai, nulemiantys perėjimo iš švietimo sistemos į darbo rinką teigiamus ar neigiamus įverčius, kuriuos galima charakterizuoti „galios“ ir „negalios“ sąvokomis bei savitomis perėjimo trajektorijomis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Negalia; Jaunimas; Perėjimas iš švietimo sistemos į darbo rinką; Disability; Youth; School-to-work transition.

ENDisabled youth transition from the education system into the labour market is usually considered not only in the field of sociological researches but also in the context of the social policy. Moreover, the phenomenon of school-to-work transition of the disabled youth includes different institutional, structural, economical, ideological, etc. contexts. The aim of the dissertation is to explore the phenomenon of the school-to-work transition in Lithuania. The research of this dissertation is based on the Systematic Grounded Theory (GT) as developed by A. Strauss and J. Corbin. The Field theory (1983) as developed by P. Bourdieu was used for the theoretical framing of empirical data. The developed GT “(Self-)empowerment of the Disabled: you have to prove constantly that you can” allows to understand and explain the emergence of self-empowerment during the transition from the education system to the labour market of the disabled youth by using individual factors (education, health condition, professional dispositions, job searching strategies and professional experience) as well as the way external structures (external factors) act as structuring (restricting) or enabling factors affecting the school-to-work transition (the employment policy for disabled people, the structure of the labour market demands, the employers’ attitudes towards disability and people with disabilities and the working conditions of the disabled staff).The stigma of disability can be seen as an epiphenomenon in the analysis of the school-to-work transition which is incorporated into the young disabled people’s habitus and their tactics of disability disclosure. All of the above mentioned factors are determinants of the (self-)empowerment for young people with disabilities influencing the positive or negative outcomes of the transition from education to the labour market and the relevant positive or negative estimates, i.e. the position in the structure of the labour market which can be characterized by employing the concepts of “ability” and “disability” as well as by distinctive transition trajectories. [From the publication]

Related Publications:
Judėjimo negalią turinčių paauglių patirtys: švietimo socialinis laukas / Jurgita Subačiūtė. Filosofija. Sociologija. 2020, t. 31, Nr. 2, p. 157-164.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/71140
Updated:
2022-01-22 17:52:22
Metrics:
Views: 44    Downloads: 13
Export: