LTVykdomosios funkcijos – tai kognityvieji procesai, kurie reguliuoja ir koordinuoja kitų (ne vykdomųjų) pažintinių procesų veiklą, taip suteikdami kryptį žmogaus pažinimo dinamikai ir leisdami siekti išsikeltų tikslų. Daktaro disertacijoje siekiama ištirti pradinio mokyklinio amžiaus vaikų vykdomųjų funkcijų struktūrą, santykį su kitais kognityviaisiais konstruktais (intelektu, veikliąja atmintimi, dėmesiu) bei nustatyti vykdomųjų funkcijų ir mokyklinės sėkmės, apimančios akademinę ir socialinę sėkmę, sąsajas. Tyrime dalyvavo 101 vaikas, besimokantis antroje klasėje. Visi tiriamieji atliko 9 tyrimo tikslams sukurtus užduočių rinkinius, skirtus Miyake ir kitų (2000) modelyje aprašytoms vykdomosioms funkcijoms (atsako slopinimui, psichinės veiklos perkėlimui ir veikliosios atminties atnaujinimui) įvertinti. Taip pat vertinti vaikų intelektiniai gebėjimai, dėmesys ir akademiniai pasiekimai; vaikų mokytojai ir/arba tėvai pateikė informaciją apie vaikų pasiekimus, hiperaktyvumo simptomus, būdingą mokymosi elgesį, socialinę kompetenciją ir santykių su bendraamžiais kokybę. Pasitelkus struktūrinių lygčių modeliavimą nustatyta, kad vykdomosios funkcijos yra svarbus prognostinis akademinių pasiekimų pradinėje mokykloje veiksnys, tačiau vykdomųjų funkcijų ir socialinės sėkmės ryšio nenustatyta. Veikliosios atminties atnaujinimas stipriausiai susijęs su pasiekimais, be to, tai vienintelė tirta vykdomoji funkcija, leidžianti tiesiogiai prognozuoti pasiekimus. Atsako slopinimas ir psichinės veiklos perkėlimas susiję su pasiekimais ne tiesiogiai, o per elgesio mediatorius: hiperaktyvumo simptomus ir mokymosi elgesį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Vykdomosios funkcijos; Akademiniai pasiekimai; Santykiai su bendraamžiais; Pradinis mokyklinis amžius; Executive functions; Academic achievement; Peer relationships; Primary school.
ENExecutive functions are higher order cognitive processes regulating and coordinating other cognitive abilities and behaviour, giving direction for dynamics of human cognition and letting individual achieve its goals. The doctoral thesis aims to explore the executive functions in primary school children and to determine how they contribute to school success, including academic and social success. 101 children attending the second grade participated in the study. All subjects were tested on 9 sets of tasks, created for the purposes of this research to assess three executive functions (response inhibition, mental set shifting and working memory updating), postulated in the executive function model by Miyake and others (2000). Children's intelligence, attention and academic achievement was also assessed; teachers and/or parents provided information on children's achievement, symptoms of hyperactivity, learning behaviour, social competence and the quality of peer relationships. Structural equation modelling showed that executive function is an important predictor of academic achievement in primary school. No significant relationship between executive functions and social success was observed. Working memory updating is the only executive function that predicts achievement directly, while response inhibition and mental set shifting have an indirect effect on achievement through behavioural mediators – symptoms of hyperactivity and learning behaviour. [From the publication]