LTStraipsnyje analizuojamas teisinis reguliavimas, numatantis, kad tam tikros specialiaisiais įstatymais įgaliotos asociacijos gali vykdyti viešojo administravimo veiklą, bei teismų praktika, įvardijanti, kada tokios asociacijas laikomos arba, atvirkščiai, nelaikomos viešojo administravimo subjektais; vertinamas tokio teisinio reguliavimo ir teismų praktikos pagrįstumas. Taip pat analizuojama, kiek asociacijų, įgaliotų vykdyti viešąjį administravimą, veikla yra suderinama su asociacijų autonomijos nuo viešosios valdžios doktrina. Daromos išvados, kad minėtų asociacijų priskyrimas viešojo administravimo subjektams turi konstitucinius pagrindus, rekomenduojama teismų praktikoje taikyti bendrą funkcinį testą šių asociacijų veiklai viešojo administravimo srityje vertinti. Taip pat siūloma teisės doktrinoje aiškiai išskirti atskirą asociacijų, kurių steigimą, struktūrą ir funkcijas lemia specialieji įstatymai, kategoriją. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Asociacijos; Viešojo administravimo subjektai; Assocations; Public administration bodies.
ENArticle analyses problematic issues arising out of legal regulation, case law and legal doctrine related to possibilities for certain associations to perform public administration functions in Lithuania. First part of the article analyses the rationale of the provisions of laws that define that special laws may authorise particular associations to perform public administration activities. Second part assesses the jurisprudence of administrative courts, which, currently, is the main source revealing examples of associations that are or are not regarded as public administration bodies. Final part of the article verifies how and to what extent the activities of associations in the field of public administration are compliant with the doctrine of associations’ autonomy from the public government. Conclusions are made that possibilities of associations to act as public administrators have constitutional grounds and are in line of the jurisprudence of the Constitutional Court, it is recommended that the administrative courts would apply unified functional test for assessing the activities of associations in the field of public administration. It is also suggested that two separate categories of associations should be clearly distinguished: 1) fully voluntary associations and 2) associations, establishment and functions thereof, are determined by special laws, i.e. by legislator. This would allow to more properly validate attribution of public administration activities to the latter group of associations. [From the publication]