LTMokslinėje literatūroje ypatingai pabrėžiama lyderystės reikšmė švietimo kokybei, mokyklos vystymuisi ir progresui, mokytojo asmeniniam ir profesiniam tobulėjimui, geresniems mokinių rezultatams. Dėl to nemažai mokslininkų kelia mintį, kad mokytojus jau aukštojoje mokykloje reikia rengti lyderystei. Vis dažniau nagrinėjama, kaip aukštosiose mokyklose studentai rengiami lyderystei, ryškėja praktinių veiklų vaidmuo šiame procese, konstatuojama praktikos mentorių įtaka studentų pasiekimams. Vis dėlto, nors praktinės veiklos ir mentorystės svarba ir yra akcentuojama, tačiau iki šiol pasigendama tyrimų, atskleidžiančių praktikos mentorių ir studentų lyderystės kompetencijų ryšį. Temos aktualumą patvirtino ir atliktas žvalgomasis empirinis tyrimas, kuriame dalyvavo 381 Lietuvos aukštųjų mokyklų studentas. Rezultatai atskleidė, jog studentų poreikis ugdytis lyderystės kompetencijas aukštojoje mokykloje yra didelis, bet realizuojamas tik iš dalies. Dėl praktinio aktualumo ir atsižvelgiant į mokslinį neištirtumą studentų lyderystės kompetencijų ugdymo aukštojoje mokykloje tema pasirinkta šiam disertaciniam tyrimui. Mokslinės literatūros analizės pagrindu teoriškai pagrįsta ir apibūdinta mokytojų lyderystės kompetencijų struktūra.. Taip pat - mokytojų mentorių lyderystės kompetencijų įtaka plėtojant praktiką atliekančių mokytojų rengimo programų studentų lyderystės kompetencijas.Empirinis tyrimas atliktas taikant natūraliojo eksperimento tyrimo strategiją. Jame dalyvavo 536 Lietuvos aukštųjų mokyklų studentai ir jų pedagoginės praktikos mentoriai. Gautų duomenų analizė padėjo empiriškai pagrįsti mokytojų mentorių lyderystės kompetencijų įtaką plėtojant studentų lyderystės kompetencijas. Šis tyrimas patvirtino keltą hipotezę, jog egzistuoja tiesioginis ryšys tarp mokytojų mentorių ir jų studentų lyderystės kompetencijų: kuo aukštesnis praktikos mentorių lyderystės kompetencijų lygmuo, tuo aukštesnis jų studentų lyderystės kompetencijų lygmuo. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Lyderystė; Mentorystė; Lyderystės kompetencijų ugdymas; Leadership; Leadership development; Mentorship.
ENThe importance of leadership for the quality of education and for the progress of school has been emphasized. Recently the proof that in leadership environment at schools the significance of leadership of teachers is not less important than the leadership of principals has increased; in some aspects it is even more significant for the achievements of students than the leadership of the principals. The importance of teachers-leaders has especially been emphasized in recent years. So the scientists have raised an idea that educators should be prepared for leadership at higher school. There has been more and more research done concerning the preparation of students for leadership. The role of practice in this process has been increasingly emphasized. At the same time, the influence of mentors on the education of students as leaders has also been acknowledged. Although the significance of practical activity and mentorship has been emphasized, the lack of research has been felt that could reveal the connection between the leadership competencies of mentors and their students. Due to practical relevance and the lack of research, the issue of connection between leadership competencies and mentorship has been chosen for this dissertational research. The results of natural experiment show change in leadership competencies of students during teaching practicum as well as differences between their mentors’ leadership competencies and their own ones, connection between students’ leadership competencies and their mentor’s functions fulfilled, and forecast of impact of mentors’ leadership competencies on students’ leadership competencies has been provided. [From the publication]