LTStraipsnyje pirmąkart tiriami nuo XIX a. pabaigos–XX a. pradžios iki šiol Jungtinėse Amerikos Valstijose vykstantys lietuvių imigrantų gimtosios tradicinės instrumentinės šokių muzikos gyvavimo, puoselėjimo ir kaitos procesai bei Lietuvos ir JAV lietuvių tradicinio instrumentinio muzikavimo sąveika. Susitelkta į ankstyvąjį ir dabartinį laikotarpius, jie gretinami. Taikyti kokybinių tyrimų giluminių ir pusiau struktūruotų interviu bei tipologinio lyginimo metodai. Nustatyta, kad daugiakultūriuose JAV didmiesčiuse apsigyvenę pirmosios bangos lietuviai emigrantai vietines muzikines tradicijas geriausiai išsaugojo ir puoselėjo susitelkusiose kraštiečių bendruomenėse. Trečios kartos JAV lietuvių tradiciniam smuikininkui Dovydui Pivoriūnui XX a. pabaigoje sugrįžti prie lietuvių liaudies instrumentinės šokių muzikos, sukaupti gana platų ir įvairų tradicinį, o ne stilizuotą šokių repertuarą padėjo šeimoje išugdyta lietuviška savimonė ir jo paties pasiektas įvairių Amerikos tradicinio smuikavimo stilių išmanymas, taip pat ir iš Lietuvos sklindantis senųjų tradicijų atgimimas, atsivėrusios galimybės laisvai keistis muzikine informacija, lengviau pasiekti pirminius šaltinius ir asmeniškai bendrauti, muzikuoti su Lietuvos muzikantais ir etnomuzikologais. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: JAV lietuvių bendruomenės; Smuikas; Cimbolai; Tradicinė ar stilizuota šokių muzika; Emigrantų ir gimtojo krašto tradicijų sąsajos; Lithuanian communities of the USA; Fiddle; Hammered dulcimer; Traditional or stylized folk dance music; Interrelation between emigrants' and native traditions.
ENIn this article for the first time are investigated the processes of traditional dance music making by Lithuanian emigrant musicians in the USA, as well as interrelation between instrumental music making of Lithuanians in their homeland and those living the USA, focusing on the periods of the end of the 19th century–early 20th century and the end of the 20th century–early 21st century. The methods of qualitative research and typological comparison have been used. It is concluded that concentrated communities of Lithuanians, who have derived from one homeland region or locality to the multi-cultural cities of the United States, were the best to preserve and cherish their local musical traditions in the early period. In the end of the 20th century a third generation immigrant, traditional fiddler Dovydas Pivoriūnas (David Pivorunas) succeed in returning to Lithuanian traditional instrumental dance music and building up a rather large and various traditional, not stylized, repertoire, thanks to his Lithuanian self-consciousness acquired in his family and knowledge of various American traditional fiddling styles achieved by himself, as well as revival of older traditions spreading from Lithuania and opened opportunities to share musical information, access primary sources and personally meet with other musicians and also ethnomusicologists, make music together in Lithuania. [From the publication]