LTDaktaro disertacijoje analizuojama Lietuvos doktorantų profesinio identiteto daugialypiškumo problematika. Darbe keliama prielaida, kad psichologiniai, socialiniai ir akademinės aplinkos veiksniai gali paaiškinti doktorantų profesinio identiteto raišką, kurią stebime per atliekamus profesinius vaidmenis: tyrėjo-mokslininko, dėstytojo ir visuomeninių paslaugų teikėjo/praktiko. Disertacijos teorinėje dalyje pristatoma identiteto reiškinio terminijos problematika, profesinio identiteto sampratos aiškinimas integruojant identiteto ir socialinio identiteto teorijas, doktoranto profesinio identiteto formavimosi ypatumai per karjeros konstravimo teorijos prizmę, doktoranto profesinį identitetą lemiančių veiksnių analizė sistemų teorijos kontekste, pateikiamas teorinis tyrimo modelis. Empirinėje darbo dalyje pristatomi 2013 m. atliktos Lietuvos doktorantų apklausos rezultatai. Tyrimo imtis – 494 doktorantai iš 22 aukštojo mokslo institucijų Lietuvoje. Tyrimo rezultatų analizė atskleidė, kad tam tikri doktorantų asmenybės bruožai bei mąstymo stiliai, subjektyviai suvokiamas palaikymas iš skirtingų socialinių šaltinių (mokslinio vadovo, kolegų ir kitų studentų, šeimos ir draugų, darbdavio) bei akademinės aplinkos veiksniai (darbo sąlygos bei mokslo sritis) turi reikšmę doktorantų identifikacijai su skirtingais profesiniais vaidmenimis. Kompleksinis veiksnių sąveikos įvertinimas atskleidė, kad doktorantų profesinio identiteto raiškai tam tikri veiksniai yra svarbūs netiesiogiai, o per reikšmingas sąsajas su kitais kintamaisiais. Galiausiai, rezultatai reziumuojami į tris (tyrėjo-mokslininko, dėstytojo ir praktiko) profesinių vaidmenų profilius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Doktorantas; Profesinis identitetas; Tyrėjo-mokslininko profesinio vaidmens identitetas; Dėstytojo profesinio vaidmens identitetas; Praktiko profesinio vaidmens identitetas; Doctoral student; Professional identity; Researcher’s-scientist’s professional role identity; Teacher’s professional role identity; Practitioner’s professional role identity.
ENThe peculiarities of Lithuanian doctoral students’ professional identity and its multiplicity are analyzed. It is presumed that psychological, social and academic environmental factors may explain the doctoral students’ professional identity expression, which is observed through the professional roles: researcher-scientist, teacher and public service provider/practitioner. The theoretical part presents the problems of terminology regarding identity phenomenon, a disquisition of the professional identity concept by integrating identity and social identity theories, the peculiarities of the doctoral student’s professional identity formation within the career construction theory perspective, analysis of the factors that possibly explain doctoral student’s professional identity expression in the context of the systems theory, and finally, a theoretical model of the study is constructed. The empirical part covers the results of the study implemented in 2013. The sample consisted of 494 doctoral students from 22 higher education institutions in Lithuania. The results indicated that particular personality traits and thinking styles, subjectively perceived social support from various sources (scientific supervisor, colleagues and other students, employer, family and friends), as well as academic environmental factors (working conditions and scientific field) are significant for doctoral students’ identification with different professional roles. Modeling the interaction of factors revealed that some factors are important through significant relations with other variables, but not directly. Finally, the results are summarized in three professional role profiles of doctoral students. [From the publication]