LTStraipsnyje teoriškai pagrindžiami mažmeninės prekybos internacionalizacijos svarbiausi elementai, darantys tiesioginį poveikį vartotojui. Dėl mažmeninės prekybos internacionalizacijos proceso ir galimo jo poveikio vartotojams, šis tyrimas yra aktualus ir teoriniu, ir praktiniu aspektu. Teoriniu požiūriu, reikia atskleisti šio reiškinio esmę, t. y. parodyti jo sudėtines dalis – turinį, kuris leistų parengti galimo poveikio vartotojams tyrimo metodiką, kuria remiantis, atlikus tyrimą, galima būtų gauti praktišką rezultatą. Tyrimo tikslas – parengti teorinį mažmeninės prekybos internacionalizacijos tiesioginio poveikio vartotojams modelį. Užsibrėžtam tikslui pasiekti iškelti uždaviniai: apžvelgti atliktus mokslinius tyrimus mažmeninės prekybos internacionalizacijos proceso poveikio vartotojų nuostatoms klausimais; išskirti internacionalizacijos proceso poveikio elementus, kurie galbūt tiesiogiai veikia vartotojus; identifikuoti galimo tiesioginio poveikio vartotojams formas. Analizuojant mažmeninės prekybos internacionalizacijos procesus, mažmeninės prekybos įmonių sėkmės ir nesėkmių atvejus, vartotojų lūkesčius, taikyti bendrieji mokslinio tyrimo metodai – mokslinės literatūros lyginamoji ir sisteminė loginė analizė. Mokslinės literatūros analizė atskleidė, kad vienas svarbiausių prekybos įmonės sėkmės komponentų yra ne tik vietinės rinkos nuostatų, bet ir vartotojų lūkesčių tyrimas bei požiūrio į ateinančias prekybos įmones įvertinimas. Nustatyta, kad svarbiausia prekybos įmonių pasitraukimo iš rinkos priežastis arba dėl to kylančios vienokios ar kitokios problemos yra nepakankamas, nenuoseklus vartotojų požiūrio į ateinančią užsienio bendrovę tyrimas.Didžiausią poveikį vartotojams daro: ateinančios arba įėjusios į kitos šalies rinką prekybos įmonės pateiktas parduotuvės formatas, vieta, prekių asortimentas, kaina, kilmės šalis, įvaizdis, reklama, komunikacija. Svarbiausias mažmeninės prekybos internacionalizacijos proceso dalyvis yra vartotojas, lemiantis mažmeninės prekybos įmonių sėkmę ar nesėmę. Išanalizavus Lietuvos vartotojų apklausos rezultatus, išskirti septyni svarbiausi mažmeninės prekybos internacionalizacijos proceso elementai, galimai tiesiogiai veikiantys vartotojus: parduotuvės formatas, prekių asortimentas, kaina, prekės kilmės šalis, reklama, komunikacija, įvaizdis. [Iš leidinio]
ENThe paper theoretically justified most important elements having direct effect upon consumer. Purpose of research is to develop theoretical model of retail internationalization elements effect upon consumers. by analyse retail internationalization process, retailers fails and success topics, consumer expectations was used general scientific methods of research – scientific literature, comparative and systematic logical analysis. The most important participant in the process of the internationalisation of retail trade is the consumer who actually determines the success or failure of a retail trade company. The analysis of the results of the survey of Lithuanian consumers allows seven principal elements of the process of the internationalisation of retail trade which potentially have a direct effect on the consumer to be identified: the format of the store, the range of the goods, the price, the country of origin of the product, advertising, communication and the image. [From the publication]