(Ne)lygios galimybės švietime: ankstyvo romų vaikų pasitraukimo iš ugdymo sistemos Vilniaus mieste analizė

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
(Ne)lygios galimybės švietime: ankstyvo romų vaikų pasitraukimo iš ugdymo sistemos Vilniaus mieste analizė
Alternative Title:
(Un)equal opportunities in education: analysis of early withdrawal of Roma children from school in Vilnius
In the Journal:
Etniškumo studijos. 2014, Nr. 1, p. 7-163
Notes:
Bibliografija.
Contents:
Įvadas — Ankstyvo pasitraukimo iš švietimo sistemos tyrimų teorinės ir metodologinės prielaidos — Teorinės ankstyvo pasitraukimo iš švietimo sistemos sampratos sociologijoje — Etniškumo dimensija: romų etninės grupės tyrimų apžvalga — Metodologinės tyrimo prielaidos: lauko teorija socialiniuose moksluose — Empirinio tyrimo modelis — Struktūriniai socialinės reprodukcijos švietimo sistemoje veiksniai — Švietimo ir socialinės politikos sąveika — Romai kaip etninė mažuma: etniškumo dimensija — Tiriamo lauko autonomiškumas: Vilniaus m. savivaldybės politika Kirtimų gyvenvietės klausimu 2004-2012 m. — Socialinės reprodukcijos švietime raiška: romų išsilavinimas 2001-2011 m. — Lietuvos romų išsilavinimo rodikliai 2001-2011 m. — Kirtimų gyventojų socialiniai ir demografiniai bruožai — Duomenų analizės apibendrinimas — Ankstyvas romų vaikų pasitraukimas: mikrolygmens analizė — Ankstyvas vaikų pasitraukimas kaip procesas — Vaikų dalyvavimo švietimo sistemoje modeliai — Duomenų analizės apibendrinimas — Ankstyvas vaikų pasitraukimas (ne)galios santykių lauke — Lauko veikėjų požiūriai į vaikų ankstyvą pasitraukimą — Duomenų analizės apibendrinimas — Išvados. Švietimo sistema ir lygios galimybės Lietuvoje — Summary. (Un)equal opportunities in education: analysis of early withdrawal of Roma children from school in Vilnius — Main concepts and terminology used in the study — Methodology of the research — Structure of the study — Summary of the work results and conclusions — Literatūra.
Summary / Abstract:

LTPristatomas leidinys - tai atskira V. Petrušauskaitės studija, skirta socialinės reprodukcijos raiškos Lietuvos švietimo sistemoje analizei, tiriant ankstyvo romų vaikų pasitraukimo iš ugdymo priežastis ir procesą Vilniaus mieste. Atliktame tyrime reiškinys buvo analizuojamas keliais lygmenimis. Makrolygmeniu (visuomenės), buvo analizuojami skirtingų romų etninės grupės kartų išsilavinimo rodikliai ir jų kaita 2001-2011 metais. Mikrolygmeniu (individualus) buvo stebimas ankstyvo pasitraukimo iš ugdymo procesinis pobūdis, analizuojant Kirtimuose gyvenančių romų vaikų pirmųjų dvejų metų dalyvavimo ugdyme patirtis. Mezolygmeniu (švietimo laukas) lygiu vaikų ankstyvas pasitraukimas iš ugdymo analizuotas kaip procesas socialinėje erdvėje, t. y. kaip vaikų veiksenos strategija, formuojama tarpasmeninio santykio su kitais ugdymo procese dalyvaujančiais veikėjais (tėvais, mokytojais, vaiko teisių priežiūros institucijų darbuotojais ir kt.). Studijoje pabrėžiama visuomenės socialinės nelygybės svarba romų vaikų ankstyvo pasitraukimo iš ugdymo procese - romų vaikų galimybės dalyvauti ugdyme nebuvo lygios kitų vaikų galimybėms, tačiau į šias esmines nelygybes tiriamame švietimo lauke nebuvo atsižvelgiama, aktualizuojant etninę skirtį tarp daugumos ir mažumos grupių.Reikšminiai žodžiai: Romų vaikai; (Ne)lygios galimybės švietime; Ankstyvas pasitraukimas iš mokyklos; Roma children; (Un)equal opportunities in education; Early withdrawal from school.

ENThe Ethnicity Studies is a peer-reviewed scientific journal, continuously published in Lithuania, dedicated to the ethnicity-related issues and research methods. Since 2003, the journal has been analysing theoretical aspects and the research on nationalism, ethnicity and inter-ethnic relations, providing scientific interpretations of relevant ethnicity-related issues of a certain period. This publication is a separate study of V. Petrauskaitė, dedicated to the analysis of social reproduction in the Lithuanian education system, examining causes and the process of the Roma children's early withdrawal from education in Vilnius. In this study, the phenomenon was addressed at several levels. At the macro level (societal), the education statistics and its change in different generations of the Roma ethnic group from 2001 through 2011 were analysed. At the micro level (individual) the procedural character of the early withdrawal from education was observed, analysing the first two years of education experience of the Roma children in Kirtimai. At the meso level (the field of education), the children's early withdrawal from education was analysed as the process in the social sphere, i. e. as behavioural strategy of children, conditioned by interpersonal relations with other participants of the education process (parents, teachers, workers of the child-care supervisory institutions, etc.). This study emphasizes the importance of the social inequality in the process of the Roma children's early withdrawal from education, as their opportunities to participate in education were not equal to the other children's. However, these substantial inequalities were not considered in the field of research, bringing forward the ethnic exclusion between the majority and minority groups.

ISBN:
9789955862444
ISSN:
1822-1041
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/69830
Updated:
2021-03-08 13:21:35
Metrics:
Views: 67
Export: