Managerial solutions that increase the effect of group synergy and reduce social loafing

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Managerial solutions that increase the effect of group synergy and reduce social loafing
In the Journal:
Organizacijų vadyba: sisteminiai tyrimai [Management of Organizations: Systematic Research]. 2017, Nr. 78, p. 109-129
Summary / Abstract:

LTSocialinio dykinėjimo organizacijoje mažinimas ir grupės sinergijos didinimas yra neatsiejami žmogiškųjų išteklių valdymo uždaviniai, keliantys aukštus reikalavimus vadybinių sprendimų kokybei. Šio tyrimo tikslas – suformuoti vadybinius sprendimus grupinės sinergijos efektui didinti mažinant socialinio dykinėjimo paplitimo mastą. Atlikta socialinio dykinėjimo reiškinio sampratos analizė ir išskirti esminiai demotyvatoriai organizacijų darbo grupėse. Taip pat išanalizuotos socialinio dykinėjimo reiškinio atsiradimo ir egzistavimo priežastys, sujungus jas į grupes. Aptarti organizacijos darbuotojų įsitikinimai ir elgsenos, lemiančios socialinio dykinėjimo reiškinio atsiradimą ir (arba) slopinimą. Atliktos mokslinės literatūros lyginamosios, sisteminės loginės analizės bei empirinio tyrimo rezultatų pagrindu suformuoti vadybiniai sprendimai pateikiami naudojant modeliavimo metodą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Socialinis dykinėjimas; Darbas grupėse; Grupės sinergija; Vadybiniai sprendimai; Social loafing; Group work; Group synergy; Managerial solutions.

ENReduction of social loafing in the organization and increase of group synergy are integral objectives of human resource management, setting high requirements to the quality of managerial solutions. The purpose of this research is to develop managerial solutions that increase the effect of group synergy and reduce the spread of social loafing. The article analyses the concept of the social loafing phenomenon distinguishing the essential demotivators in work groups of organizations. The reasons of occurrence and existence of social loafing are analysed as well, differentiating them into groups. The authors also discuss beliefs and behaviour of employees in organizations that lead to the emergence and (or) suppression of the social loafing phenomenon. Based on a comparative and systemic logical analysis of scientific literature, as well as the results of empirical research, there are developed managerial solutions using the modelling method. [From the publication]

DOI:
10.1515/mosr-2017-0019
ISSN:
1392-1142; 2335-8750
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/69683
Updated:
2019-08-02 13:32:10
Metrics:
Views: 19
Export: