LTStraipsnyje nagrinėjamas transporto darbuotojų - profesionalių vairuotojų asmenybės bruožas - polinkis rizikuoti ir jo sąsajos su realiu rizikingu vairavimo elgesiu, analizuojamos profesionalių vairuotojų socialinių - demografinių veiksnių sąsajos su polinkiu rizikuoti. Polinkis rizikuoti suprantamas kaip pastovi asmenybės dispozicija arba bruožas, vidinė tendencija elgtis daugiau ar mažiau rizikingai. Rizikingas vairavimo elgesys - tai toks vairavimo elgesio modelis, kuris susijęs su kelių eismo taisyklių pažeidimais ir didina sužalojimų bei avarijų riziką. Šiame straipsnyje laikomasi nuomonės, kad rizikingą vairavimo elgesį sudaro profesionalių vairuotojų nedideli apsirikimai, reikšmingos klaidos ir tyčiniai pažeidimai. Remiantis empiriniu tyrimu įvertinama, kaip profesionalių vairuotojų polinkis rizikuoti gali įtakoti nedidelius apsirikimus, reikšmingas klaidas ir tyčinius pažeidimus kelyje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Polinkis į riziką; Polinkis į riziką, Rizikingas vairavimo elgesys; Profesionalus vairuotojas; Rizikingas vairavimo elgesys; Professional driver; Risky driving behavior; Risky driving behaviour; Susceptibility to risk.
ENThe article deals with the transport workers - professional drivers personality trait - a tendency to take risks, and its interface with the actual risky driving behaviour. Propensity to take risks to understand how stable personality disposition or trait, the inner tendency to act more or less risky (Pablo, 1997). Risky driving behaviour - is the driving behaviour model, which relates to traffic offenses and increase the risk of accidents and injuries (Jessor, 1987). In this respect article Abbas and Khan (2007) view that the risky driving behaviour of a small slip of professional drivers, significant errors and intentional violations. Available for professional drivers of social - demographic factors interface with the propensity to take risks. The risk measure chosen by the inclination of the D. N. Jackson (1972) developed a questionnaire to differentiate between respondents in offering the most high-risk propensity and having a low risk propensity. Risky driving behaviour used to determine driving behaviour questionnaire (DBQ) (Reason and others, 1990), who investigates the behaviour of the driver, and the related traffic offenses factor (driving a small oversight, significant errors and intentional violations). Younger and having higher education professional drivers did not exhibit a stronger propensity to risk. The less professional driving experience, the higher propensity for risk. Professional drivers who have a strong predisposition to the risk of doing more small slip-up, driving significant errors and intentional violations. [From the publication]