LTLietuvoje stokojama aiškios, argumentuotos ekskursijų rengimo ir vedimo metodikos: leidiniuose ir publikacijose teikiamos metodinės nuostatos nėra konceptualios ar bent nuoseklios, tik įvardijami atskiri ekskursijos požymiai. Kelis dešimtmečius nekintantys teiginiai apie ekskursijų rengimą ir vedimą neaptaria, koks turėtų būti šiuolaikiškos ekskursijos turinys. Gido vedama ekskursija gali sudaryti tokią pažinimo aplinką, kuri leistų ekskursantams pamatyti, pajausti, suvokti tikrąsias lankomųjų vietų vertybes, ne visada išreikštas akivaizdžiais objektais. Ekskursija paprastą vietovės lankymą paverčia galimybe ekskursantams įgyti naujų žinių, patirti naują vietovės vaizdinį. Ekskursinės metodikos požiūriu labai svarbu, kad lankymas būtų suvokiamas kaip vietovės objektų pamatymas ir tyrinėjimas, kaip metodiškai organizuotas stebėjimas, kai gidas išskiria iš aplinkos ir rodo temos plėtojimui atrinktus objektus jų natūralioje aplinkoje.Taisyklingas ekskursijos turinys atskleidžia lankomosios vietos paveldo, aplinkos, reiškinių, atskirų objektų ir jų derinių pažintinį turinį, parodo jų vertingumą. Tinkamai parengta ir taisyklingai realizuota speciali informacija – tai teksto perteikimui organizuojama ekskursantų ir gido bendra pažintinė veikla: objektai rodomi ir aiškinami, teikiami nurodymai stebėti aplinką ir detales; siekiama perteikti pagrindinę mintį apie objektų derinio savybes, skatinami emociniai išgyvenimai, formuojamas įsimintinas vaizdinys. Gerai parengta speciali informacija yra vaizdinga priemonė parodyti ir leisti ekskursantams pamatyti, suvokti, kaip, kokiomis sąlygomis, dėl kokių veiksnių susiformavo vietovės paveldo visuma, meninė objektų išraišką, kaip įgyta kultūrinė pažintinė vertė. Ekskursija – tai sudaryta aktyvaus kultūros vertybių perėmimo prielaida ir aplinka, skirta ekskursantui patirti tikrąsias lankomųjų vietų vertybes, atsispirti unifikuotam turistiniam vartojimui. Ekskursija yra populiarus būdas pažinti visuomenės gyvenimą ir paveldą, tačiau yra akivaizdūs ekskursijos metodikos probleminiai aspektai: nuostatų konservatyvumas, koncepcijos nebuvimas, neišplėtota apibrėžtis. Straipsnyje nagrinėjama sąvokų „lankymas“ ir „speciali informacija“ metodinė esmė, pabrėžiamas specialios informacijos vaidmuo atskleidžiant vietovių istorinius ir kultūrinius savitumus, stiprinant patrauklų turistinį įvaizdį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ekskursija; Gidų rengimas; Metodika; Speciali informacija; Education of guides; Excursion; Methodology; Special information.
ENThere is the lack of a clear and reasoned methodology for preparing and conducting excursions: methodological provisions presented in publications are not conceptual or at least consistent, only separate features of the excursion are identified. The statements about preparing and conducting the excursions remaining unchanged for several decades do not discuss what should be the content of modern excursions. The excursion can create the cognitive environment, allowing the excursionists to see, feel and understand the true values of the sights, not always expressed in visual objects. The excursion turns a simple visit to a place into the opportunity for the excursionists to acquire new knowledge and to experience a new construct of the place. In terms of excursion methodology, it is essential that the visit would be seen as sighting of the objects of the destination and exploration of how methodically observation was organized, when the guide distinguishes from the environment and shows the objects selected to develop the topic in their natural environment. The correct content of the excursion reveals the cognitive content of local heritage, environment, phenomena, objects and their combinations, of the destination, shows their value. Appropriately designed and correctly implemented special information is the common work of excursionists and the guide organized for rendering of the text: objects are shown and explained, instructions to watch the environment and details are provided; it is aimed at conveying the main idea about the properties of combination of the objects, empathy is encouraged, memorable image is created. Well designed special information is a vivid means to show and allow the excursionists to see, to understand how, under what conditions, for what factors the heritage of the destination as a whole, artistic expression of objects has been formed, how cultural cognitive value has been acquired. [From the publication]