Ugdymo dermė aukštojoje mokykloje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ugdymo dermė aukštojoje mokykloje
Alternative Title:
Harmony of education in a higher school
In the Journal:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojamos ugdymo problemos aukštojoje mokykloje. Pagrindinis dėmesys sutelktas į ugdymo derinimą šiuolaikinėje aukštojoje mokykloje, t. y. į ugdymo paradigmą ir jos poveikį specialistų kompetencijų ugdymui žinių visuomenės sąlygomis ir jų įtaką pasauliniam inovacijų indeksui. Mokslinės literatūros ir statistinių duomenų analizės pagrindu parodoma, jog Lietuvos žinių visuomenę apibūdinantis pasaulinis inovacijų indeksas atsilieka nuo kitų Europos Sąjungos (ES) šalių narių ir pasaulio valstybių, nes mokslo tyrėjų veiklos rezultatai ir žinių darbuotojų skaičius bei jų produktyvumas Lietuvoje yra menki, nors žmogiškųjų išteklių pozicija yra stipri, tačiau šį rodiklį lemia tik didelis bendras studentų aukštosiose mokyklose skaičius. Tai neigiamai veikia šalies konkurencingumą pasaulio šalių rinkose. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Aukštoji mokykla; Aukštoji mokykla, ugdymas, kompetencijos, inovacijos; Inovacijos; Kompetencijos; Ugdymas; Competence; Competences; Education; Higher school; Innovation; Inovation.

ENThe experience of advanced countries indicates that knowledge-based economy, the industry of high technologies, the development of scientific research and experiments (SR&ED) create better added value and improve economic and social state of consumers. Skills, knowledge, qualifications and competences become more and more important factors to improve well-being of a society; they are a prerequisite for advanced, sustainable and integrated economic development strategy. The scientific problem of the article is the interaction and harmony of higher education studies, scientific research and innovation. The subject-matter of the research is education in a higher school. The goal of the research is to analyse the harmony of education in a contemporary higher school: education paradigm and its effect on the development of specialist competences in a knowledge society and their influence on the Global Innovation Index. Having analysed the scientific problem and literature, having compared scientific data, having applied the analysis of tables and graphs, it was stated that 1) EU countries emphasise the education of the main European competencies. It is noticeable that the success of competence education depends on learning/teaching paradigms applied in the education process. In the majority of cases successful contemporary learning/teaching encourages students to apply self-analysis, planning and responsibility for their own learning and orientates towards individuality, group decision-making and creative work with information sources, etc.; 2) it is necessary to strengthen the relations and cooperation between education and industry, to solve the problem in Lithuanian higher education as an economic development factor. On the other hand, advanced development has to be based on the elements of knowledge triangle consisting of education, scientific research and innovation; 3) the education of the main European competences influences the Global Innovation Index.Special attention is to be paid to a number of indicators in the chapter “Human Resources and Scientific Research” (education, higher education and SR&ED). A comparative analysis indicated that the Global Innovation Index ranked Lithuania significantly lower than Estonia and lower than Latvia. [From the publication]

ISSN:
2424-6131
Related Publications:
The Importance of developing foreign language competences for military cadets / Dileta Jatautaitė, Jelena Kazimianec. Šiuolaikinės visuomenės ugdymo veiksniai. 2021, T. 6, p. 249-273.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/68680
Updated:
2022-08-29 13:10:19
Metrics:
Views: 18    Downloads: 4
Export: