LTStraipsnyje aptariama taikomosios dekoratyvinės dailės situacija XX a. pirmos pusės Lietuvoje. Atskleidžiama, kad vienų taikomojo meno šakų vystymasis šalyje tuo metu buvo labiau progresyvus, o kitų atsiliekantis. Aiškinantis šio reiškinio priežastis tarp atsiliekančiųjų įvardijama stiklininkystė, kuri straipsnyje analizuojama nuodugniau. Kadangi profesionalių stiklo menininkų ir autorinių stiklo kūrinių XX a. pirmoje pusėje Lietuvoje nebuvo, siekiama ištirti visuomenėje naudoto serijinės gamybos stiklo dirbinių meninį lygmenį. Pirmiausia straipsnyje nagrinėjama vietinės stiklo pramonės gaminių meninė specifika. Vėliau analizuojama ir atvežtinių užsieninių stiklo dirbinių stilistika ir tai, kaip jie veikė vietinę pramonę. Pabrėžiama, kad tiek atvežtinei, tiek lietuviškajai stiklo produkcijai labiausiai būdingi buvo art nouveau ir art deco meninių krypčių bruožai. Straipsnyje atkreipiamas dėmesys į kai kuriuos XX a. pirmos pusės pramoninių stiklo kūrinių išsaugojimo muziejinėje aplinkoje aspektus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Art deco; Art nouveau; Dekoras; Gaminiai; 20 amžius; Muziejus; Stiklas; Stiklo dirbiniai; Stiklo fabrikai; Stiklo menas; Taikomoji dekoratyvinė dailė; Tarpukaris; Art deco; Art nouveau; Decor; Decorative applied art; Glass; Glass art; Glass factories; Glass works; Interwar; Lithuanian XX c. history; Museum; Products.
ENIn this article the situation of the first half of 20th century decorative applied art in Lithuania will be discussed. The rapid development of certain applied art areas in the country and retardation of others will be disclosed. While interpreting reasons of these phenomena, among the areas lagging in development we could mention glass industry, which will be analyzed properly in the article. As there were no professional glass artists and original authorial works in the first half of 20th century in Lithuania, the artistic level of mass produced glass works will be assessed. Firstly, the specifics of local glass industries will be analyzed. Afterwards, the stylistics of imported foreign glass works and their influence on native industry will be discussed. The most characteristic artistic trends for both Lithuanian and foreign production were art nouveau and art deco. Lastly, the preservation of industrial glass works of the first half of 20th century in museum environment will be addressed. [From the publication]